Ulkosuomalaisparlamentti

USP:n vuoden 2007 istuntoon tulleet aloitteet

ALOITEYHTEENVETO

Aloitteita saapui sihteeristöön määräaikaan mennessä 82 kappaletta, joista 1 hylättiin. Yhdistämisen jälkeen istunnon käsiteltäväksi jäi yhteensä 59 aloitetta.

Lisäksi talousvaliokunnassa käsitellään USP:n tilit ja budjetti. Vuoden 2007 istunto käsitteli siis yhteensä 60 päätöslauselmaa. Istunnossa oli sääntöjen mukaiset valiokunnat sekä ylimääräisenä valiokuntana Poliittisten ja virallisten asioiden valiokunta. Muodollisesti valiokunnista päätti istunto.

Kansalaisuusvaliokunta

1. Kansalaisuusilmoituksen hinnan laskeminen tai hinnan poistaminen
Aloitenumerot: 12/07, 35/07
Aloitteen tekijät: Ruotsinsuomalaisten Eläkeläisten (RSE) Tukholman piiri, Suomi-Argentiina Tutkimuskeskus
Ehdotetaan että Ulkosuomalaisten parlamentin istunto esittää Suomen hallitukselle kansalaisuusilmoituksen käsittelymaksun hinnan alentamisesta esimerkiksi Ruotsin tasolle tai hinnan poistamista kokonaan. Monet ruotsinsuomalaiset iäkkäämmät ihmiset kokevat hinnan olevan liian korkea. Kun verrataan hintaa Ruotsin vastaavaan maksuun, on hinta korkea. 240 euroa on Ruotsin rahassa runsaasti 2000 kruunua ja erityisesti eläkeläisille se on suuri raha.

2. Kansalaisuus myös isovanhempien perusteella
Aloitenumerot: 30/07, 35/07
Aloitteen tekijät: Canadian Friends of Finland (Toronto), Suomi-Argentiina Tutkimuskeskus
Ehdotetaan, että ulkosuomalaisten jälkeläisten tulisi saada Suomen kansalaisuus ilmoituksen perusteella ainakin kolmanteen sukupolveen saakka. Myös aikuisten lasten tulisi saada Suomen kansalaisuus vanhempiensa mukana. Tällä hetkellä on sellainen tilanne, että kun henkilö, jolla on lapsia saa Suomen kansalaisuuden hänen yli 18-vuotiaat lapsensa eivät voi saada kansalaisuutta, mutta alle lapset 18-vuotiaat saavat. Tässä tapauksessa todisteet olisivat täsmälleen samat suomen kansalaisuuden saaneelle vanhemmalle kun hänen lapsilleenkin.

3. Sotalapsille kansalaisuus ilmoitusmenettelyllä ilmaiseksi kuten sotaveteraaneilla
Aloitenumero: 36/07
Aloitteen tekijät: Riksförbundet Finska Krigsbarn
Aloitteen tekijät ehdottavat, että myös sotalapset voisivat saada kansalaisuuden ilmoitusmenettelyllä ilmaiseksi, samalla tavoin ja samoin perustein kuten sotaveteraanitkin.

4. Ilmoitusmenettelyn jatkaminen 5 vuodella
Aloitenumerot: 30/07, 35/07, 36/07
Aloitteen tekijät: Canadian Friends of Finland (Toronto), Suomi-Argentiina Tutkimuskeskus, Riksförbundet Finska Krigsbarn
Aloitteen tekijät ehdottavat, että viiden vuoden määräaikaa kansalaisuusilmoituksen tekemiseen jatketaan viidellä vuodella tai että määräajasta luovutaan kokonaan.
Kansalaisuusvaliokunnassa käsitellään yhteensä 4 aloitetta.

Kulttuurivaliokunta

5. Valtionapua siirtolaisuusmuseon työntekijöiden palkkaan
Aloitenumero: 2/07
Aloitteen tekijät: Australasian Suomalaisten Liitto
Suomi on niitä harvoja maita, jossa ei ole ollut Siirtolaisuusmuseota. Nyt on Seinäjoen kaupungissa käynnistynyt Suomen Siirtolaisuusmuseon toiminta. Esineistöä on virrannut eripuolilta maailmaa, ja lisää on tiedossa. Aloitteen tekijät esittävät, ettei toiminta jäisi yksinomaan Seinäjoen kaupungin ja Siirtolaisuusmuseohanketta tukevat Siirtolaisuusinstuutin varaan, tarvitaan Suomen valtion, ja Opetusministeriön tukea hankkeelle ottamalla kahden Siirtolaisuusmuseon työntekijän palkkauksen valtion museoille tarkoitetun palkka-avustuksen piiriin (47 % palkasta).

6. Ulkosuomalaisten kirjallisuuden markkinointi
Aloitenumero: 5/07
Aloitteen tekijät: Finn-Kirja
Kuinka ulkosuomalaista kirjallisuutta voitaisiin levittää/markkinoida kaikille suomenkielisille ja eri maissa asuville ulkosuomalaisille? Aloitteen tekijät ehdottavat:
- että Ulkosuomalaisparlamentti antaa puhemiehistön tehtäväksi kartoittaa Suomessa olevia markkinointikanavia
- että Ulkosuomalaisparlamentti antaa puhemiehistön tehtäväksi kartoittaa rahoituslähteitä markkinoinnin toteuttamiseksi

7. Kansainvälisiä musiikkileirejä nuorille Aloitenumero: 26/07
Aloitteen tekijät: Finlandia Foundation National
Finlandia Foundation tutkii parhaillaan mahdollisuuksia järjestää/pilotoida musiikkikesäleiri Salolammen suomenkielen leirin lisäksi. Musiikkikesäleiri järjestettäisiin samassa paikassa Concordia Collegessa, Minnesotassa, USA:ssa.Leirille toivottaisiin sekä ulkosuomalaisnuoria että kansainvälisiä nuoria tutustumaan Suomen erinomaiseen musiikkiopetukseen ja kulttuuriin. Ajatuksena olisi tulevaisuudessa laajentaa Suomi-koulujen rinnalle Suomi-musiikkileirien systeemi.
Aloitteen tekijät toivoisivat Suomen asianomaisilta opetus- ja muilta viranomaisilta tähän hankkeeseen voimakasta tukea. Aloitteen tekijöiden mukaan tämä olisi erinomainen tapa edistää suomalaista musiikillista osaamista, lisätä kiinnostusta Suomea kohtaan nuorten keskuudessa sekä Suomi-tietoutta ylipäänsä.

8. Ascoli Picenon suomenkielisen leirikoulun taloudellinen tukeminen
Aloitenumero: 27/07
Aloitteen tekijät: Suomitupa
Suomitupa on n. 80 jäseninen yhdistys, joka on perustettu vuonna 2004 toiminaan Ascoli Picenon Suomenkielisen Leirikoulun kannatusyhdistyksenä. Sen pääpaikka on Italiassa, Ascoli Picenon kaupungissa. Leirikoulu on järjestetty useamman vuoden ajan (vuodesta 2003), ja vuonna 2007 leiri järjestetään poikkeuksellisesti Suomessa nuorten kansainvälisyyskasvatusta painottaen. Aloitteen tekijät toivoisivat, että USP esittää Opetusministeriölle, että se myöntäisi valtionapua leirikoulun toteuttamiseen.

9. Julkaisu Vladimir Mirenkovin inkeroiskielen ja venäjän kielen lauluja ja runoja
Aloitenumero: 32/07
Aloitteen tekijä: Narvusin Inkeriläisten kunta
Aloitteen tekijä toivoo taloudellista tukea julkaisuun inkeroiskielellä. Inkeroiset (ven. izhorit) ovat oma kansa, joka on Inkerinmaan kantakansa.

10. Ruotsissa asuville suomenruotsalaisille samat vähemmistöoikeudet kuin suomenkielisillekin suomalaisille
Aloitenumero: 34/07
Aloitteen tekijät: FNYS, Finlandssvenska Nylandsgillet i Stockholm
FNYS vaatii, että suomenruotsalaiset saavat saman vähemmistöoikeudet kun suomenkielisetkin suomalaiset ovat saaneet Ruotsissa. FNYS ehdottaa, että USP lobbaa, että sana ”sverigefinnar” muutetaan ruotsin laissa sanaksi ”sverigefinländare”.

11. Ruotsissa asuville suomalaisille oikeus omaan kieleen koko maassa
Aloitenumero: 69/07
Aloitteen tekijät: Kulttuuri 75, Boråsin Suomi-Seura, Suomenkieliset näkövammaiset,
FI-Terveys/resurssikeskus
Aloitteen tekijät toivovat USP:n tukea vetoomukselle, joka esitetään Ruotsin hallitukselle: Vetoomus oikeudesta omaan kieleen koko Ruotsissa. Vuodesta 1999 lähtien on Ruotsissa ollut laki kansallisista vähemmistöistä ja vähemmistökielistä muun muassa suomalaisista ja suomenkielestä. Sen mukaan laki on voimassa nyt vain viidessä Pohjois-Ruotsin kunnassa niin sanotulla hallintoalueella. Tämän jälkeen on tehty uusi selvitys ja osamietintö Oikeus omaan kieleen SOU 2005:40. Siinä on ehdotus hallintoalueen laajentamiseksi Tukholman, Uppsalan, Södermanlandin ja Västmanlandin kaikkiin kuntiin. Myös tämän jälkeen olisi laki voimassa vain virallisen kielellisen vähemmistön vähemmistölle, noin 47 prosentille kaikista suomenkielisistä koko maassa. Aloitteen tekijät vetoavat Ruotsin hallitukseen hallintoalueen laajentamiseksi koko Ruotsiin.

Nuorisovaliokunta

12. Erikoiskoulutusohjelmat ulkosuomalaisille CIMO:n kautta
Aloitenumero: 9/07
Aloitteen tekijät: Pietarin Inkerin Liitto
Kansainvälisestä opiskelijavaihdosta Suomessa vastaa CIMO (Centre for International Mobility). Aloitteen tekijän mukaan viime vuosina on käynyt ilmi, että tällä järjestöllä ei ole erikoiskoulutusohjelmia ulkosuomalaisnuoria varten. Perinteisesti CIMO on ollut yhteistyössä koululaitosten kanssa, joissa ulkosuomalaisuutta ei huomioida.
Kaikille Suomeen opiskeluun tulleille ulkomaalaisille luennoidaan englannin kielellä vaikka monien tarkoitus on juuri kehittää suomen (tai ruotsin) kielitaitonsa.
Aloitteen tekijät ehdottavat, että USP ehdottaisi CIMO:lle ja muille asiasta vastaaville Suomen opetusviranomaisille erikoiskoulutusohjelmien luomista ulkosuomalaisille vaihto-opiskelijoille. Heidän olisi esim. tärkeä saada Suomessa opetusta suomen tai ruotsin kielellä.

13. Ulkosuomalaisopiskelijoille minimiasumistuki Suomessa tapahtuvaan opiskeluun
Aloitenumero: 17/07
Aloitteen tekijät: Riminin Suomi-Seura
Aloitteen tekijät vetoavat Suomen kansalaisuuteen, ulkosuomalaisille pitäisi saada ainakin minimiasumistukea heidän Suomessa tapahtuvan opiskelun ajalle. Perusteeksi täytyisi riittää myös lyhytaikaisempi opiskelu – ei pelkästään loppututkintoon tähtäävät opinnot.

Opinto- ja koulutusvaliokunta

14. Suomi-koulujen tulevaisuus on turvattava
Aloitenumero: 81/07
Aloitteen tekijät: St Albansin Suomi-koulu, Finn-Guild, Britannian Suomi-koulujen tukiryhmä, Birminghamin Suomi-koulu, Bristolin Suomi-koulu, Cambridgen Suomi-koulu, Edinburghin Suomi-koulu, Manchesterin Suomi-koulu, Scottish-Finnish Society ja
Saksan suomalaisten kielikoulujen pedagoginen neuvosto
Suomen valtio on viime vuosina vähentänyt Suomi-koulujen tukirahaa, eikä esimerkiksi opettajien palkkaa olla nostettu kahteenkymmeneen vuoteen. Ilman riittävää rahallista tukea koulut eivät pysy pystyssä. Suomi-koulujen opettajien palkka tulisi nostaa ajan tasalle. Tuen tulisi näkyä konkreettisesti jo heti ensi vuoden rahoituksessa.

15. Tukea Suomi-koulujen opettajien koulutus- ja neuvottelupäiville
Aloitenumerot: 13/07, 59/07, 81/07
Aloitteen tekijät: Saksan Kielikoulujen Pedagoginen Neuvosto, Sveitsin Suomi-koulut/Winterthurin Suomi-koulu, St Albansin Suomi-koulu, Finn-Guild, Britannian Suomi-koulujen tukiryhmä, Birminghamin Suomi-koulu, Bristolin Suomi-koulu, Cambridgen Suomi-koulu, Edinburghin Suomi-koulu, Manchesterin Suomi-koulu, Scottish-Finnish Society ja Saksan suomalaisten kielikoulujen pedagoginen neuvosto
Aloitteiden tekijöiden mukaan opettajien koulutuspäiviin eri maissa ei enää liikene tarpeeksi rahaa sillä seurauksella, että esim. Isossa-Britanniassa osallistujamäärää on jouduttu rajoittamaan. Myös Opetushallituksen koulutuspäivissä Helsingissä on jouduttu säästötoimenpiteisiin. Sekä maakohtaisille että Suomessa pidettäville opettajien koulutuspäiville tulee taata riittävä rahoitus.

16. Alle 3-vuotiaiden toiminta Suomi-kouluissa valtionavustuksen piiriin
Aloitenumero: 29/07, 81/07
Aloitteen tekijät: Club Finlandia Milano, St Albansin Suomi-koulu, Finn-Guild, Britannian Suomi-koulujen tukiryhmä, Birminghamin Suomi-koulu, Bristolin Suomi-koulu, Cambridgen Suomi-koulu, Edinburghin Suomi-koulu, Manchesterin Suomi-koulu, Scottish-Finnish Society ja Saksan suomalaisten kielikoulujen pedagoginen neuvosto
Lapsen ensimmäiset ikävuodet ovat kielen kehityksen kannalta ratkaisevia. Tällä hetkellä Suomi-koulujen oppilasryhmissä on oltava vähintään kuusi 3-18-vuotiasta oppilasta. Suomi-koulun alle 3-vuotiaiden lasten perheille tarjoama apu niin suomen kielen ylläpitämisessä kuin lapsen identiteetin kehityksen kannalta on merkittävä. Aloitteen tekijät esittävät, että Suomi-koulujen tukirahoituksen tulisi koskea myös alle 3-vuotiaita tai kaikkia oppilaita ikään katsomatta.

17. Lahjoitettuja tietokoneita Suomi-kouluille
Aloitenumero: 62/07
Aloitteen tekijät: Rooman Suomi-Seura
Monet ulkomailla toimivat Suomi-koulut olisivat iloisia, jos jokin taho lahjoittaisi niille kannettavia tietokoneita. Aloitteen tekijät ehdottavat, USP voisi kertoa esim. valtion virastoille ja muille tahoille, että tietokoneita on mahdollisuus lahjoittaa ulkomailla toimiville Suomi-kouluille.

18. Kesäluokioseura ry:n määrärahan palauttaminen riittävälle tasolle ja korottaminen tulevaisuudessa
Aloitenumero: 72/07
Aloitteen tekijät: Suomi-Klubi a.s.b.l.
Kesälukioseura ry:n Suomessa järjestämillä ulkosuomalaiskursseilla on sama tavoite kuin Suomi-kouluilla – tukea suomen kielen ja kulttuurin oppimista sekä ylläpitää jo hankittua kielitaitoa. Näitä kursseja on järjestetty 35 vuoden ajan yli 40 maasta tulleille osanottajille. Määrärahaa ei ole korotettu vuoden 1994 jälkeen. Siitä huolimatta sitä leikattiin vuoden 2007 budjetissa yli 20 prosentilla. Aloitteen tekijä esittää, että opetusministeriön hallinnonalan turvaisi ulkosuomalaiskurssien järjestäminen palauttamalla Kesälukioseura ry:n määräraha riittävälle tasolle ja ottamalla jatkossa määrärahassa huomioon opetusalan yleistä kustannuskehitystä seuraava korotustarve.

19. Erityis- ja tukiopetuksen turvaaminen Eurooppa-kouluissa
Aloitenumero: 73/07
Aloitteen tekijät: Suomi-Klubi a.s.b.l.
Ulkosuomalaislapsilla ja -nuorilla on mahdollisuus suomenkieliseen opetukseen Suomen ulkomaankouluissa tai Eurooppa-kouluissa. Eurooppa-koulut ovat EU:n jäsenvaltioiden yhteisesti hallinnoimia kouluja, joita on kaikkiaan 13 eri puolilla Eurooppaa. Koulut on tarkoitettu lähinnä EU-virkailijoiden lapsille. Suomenkielisiä oppilaita on yhteensä noin 630, heistä suurin osa käy koulua Brysselissä (345) ja Luxemburgissa (164).

Suomessa koulua käyvillä lapsilla ja nuorilla on subjektiivinen oikeus erityis- ja tukiopetukseen. Eurooppa-kouluja käyvät lapset ja nuoret ovat eriarvoisessa asemassa - Eurooppa-kouluilla ei ole samaa velvoitetta. Aloitteen tekijä esittää, että Opetushallituksen edustajat ryhtyvät pikaisiin toimenpiteisiin Eurooppa-koululaisten oppimisvaikeuksien hoidon tehostamiseksi ja tähän tarvittavien virkojen saamiseksi opetusministeriön hallinnonalan budjettiin.

Sosiaalivaliokunta

20. EHIC kortin sekä Suomen ja Iso-Britannian välisen terveydenhuollon sopimuksen informaatio
Aloitenumero: 23/07
Aloitteen tekijät: Finnish Reivers
Aloitteen tekijät ehdottavat, että Ulkosuomalaisparlamentti kehottaa Kelaa valmistamaan selventävän tietopaketin Iso-Britannian EHIC kortilla Suomessa saatavista terveydenhuollon eduista, korvattavista sairauksista tai vammoista, toimenpiteistä, korvauksen piiriin kuuluvista hoitolaitoksista, hoitoon liittyvistä kustannuksista, korvaushakemuksista sekä korvaushakemukseen liittyvistä asiakirjoista ja siitä mihin toimistoon korvaushakemukset tulee lähettää.

21. Luetus ohjelma Ruotsin suomenkielisten näkövammaisten käyttöön
Aloitenumero: 31/07
Aloitteen tekijät: Ruotsin Suomenkielisten näkövammaisten Liitto (RSNL-SFSF)
Suomen NKL:n näkövammaiset asiakkaat saavat luettavakseen sanomalehtiä, aikakauslehtiä, elektronisia kirjoja ja muita julkaisuja tietokoneella erityisen Näkövammaisten Keskusliiton kehittämän Luetus-ohjelman avulla.

Ruotsin Suomenkielisten Näkövammaisten Liiton noin 800 jäsentä ja 3-5 työntekijää toivovat, että he saisivat Suomen Näkövammaisten keskusliiton (NKL) kehittämän Luetus-ohjelman käyttöönsä. RSNL-SFSF toivoo, että Ruotsiin saataisiin yksi ohjelmaan perehtynyt henkilö kouluttamaan heidän väkeään, esim. liiton järjestämillä kursseilla, joten kustannukset eivät olisi kohtuuttoman suuret. RSNL-SFSF uskoo, että he pystyisivät hoitamaan ohjelman jakelun Ruotsissa. Ohjelmaa jaettaisiin vain näönkäyttökeskuksen näkövammaisiksi määrittelemille henkilöille ja sen käyttöä tulisi valvomaan kaksi liittotoimistoa, joista vastuussa on näkövammaisten keskuudessa valittu liittohallitus.

22. Henkilölle määrätty edunvalvoja voimaan myös muissa maissa, Suomen hyv. kv-sopimukset asiasta
Aloitenumero: 44/07
Aloitteen tekijät: DFG Bayern ja München (Saksa)
Kun aikuiselle henkilölle on määrätty edunvalvoja, niin tähän liittyvä päätös ei ole automaattisesti voimassa toisessa valtiossa. Aloitteen tekijän mukaan Suomen tulisi hyväksyä tähän liittyvät kansainväliset sopimukset kohtapikaa, että vältyttäisiin ajoissa kahden tai useamman edunvalvojan määräämiseltä. Tässä on vielä huomioitava se, että holhoustoimien määrä on kasvanut viime vuosina suuresti ja tämä kehitys jatkunee seuraavina vuosina vähintään yhtä voimakkaana.

23. EU:n ulkopuolella asuville sairausvakuutus Suomesta, joka olisi voimassa EU:n alueella
Aloitenumero: 54/07
Aloitteen tekijät: Marokon suomalaiset yhteisö
Aloitteen tekijä ehdottaa, että sosiaali- ja terveysministeriö selvittäisi mahdollisuutta EU:n ulkopuolella asuvien EU kansalaisten saamiseksi edullinen sairausvakuutus Suomesta, joka olisi EU:n sisällä voimassa akuuteissa sairaustapauksissa henkilön tilapäisesti oleskellessa EU:n alueella. Vakuutuksen ei tulisi olla ikärajoitettu, kuten useat muut vakuutukset.

24. Lainarahaa Suomen lähetystöistä hätätapauksessa
Aloitenumero: 61/07
Aloitteen tekijät: Marokon suomalaiset yhteisö
Suomen kansalaisen joutuessa EU:n ulkopuolella ryöstön yms. kohteeksi ja menettäessään tärkeitä dokumentteja (passi, luottokortit, rahat) Suomen lähetystöt tai konsulinvirastot voisivat lainata rahaa uhrille. Asianomainen maksaisi lainan takaisin päästyään Suomeen.

25. Virkatodistus maistraatista myös ilman avioliiton kautta saatua sukunimeä
Aloitenumero: 63/07
Aloitteen tekijät: Rooman Suomi-Seura
Monet ulkosuomalaiset joutuvat pyytämään Suomesta, viimeisestä kotikunnastaan, virkatodistuksia. Monen maan viranomaiset eivät hyväksy suomalaismaistraattien antamia todistuksia, joihin on laitettu naisen avioliitossa saama nimi ja tyttönimi vain suluissa os- maininnalla. Aloitteen tekijän mukaan USP voisi tiedottaa asiasta maistraatteja, ja näin helpottaa virkatodistusten myöntämistä myös ilman avioliiton kautta saatua sukunimeä. Tällaisia todistuksia saa jo nyt, mutta pitkän ja energiaa kuluttavan perustelun jälkeen eli niiden antaminen
on mahdollista. Ehdotetaan, että USP tiedottaa maistraateille, että virkatodistuksia voi antaa myös ilman avioliiton kautta saatua sukunimeä.

26. Monikulttuuristen avioliittojen asiantuntijoiden ja avioliittotukihenkilöiden koulutusta
Aloitenumero: 66/07
Aloitteen tekijät: Mansikan tukitiimi
Aloitteen mukaan suomalaisten solmimien monikulttuuristen avioliittojen jatkuvasti lisääntyessä tulisi tutkia mahdollisuuksia näiden avioliittojen ongelmia tuntevien, ulkosuomalaisten tai ulkosuomalaisasioihin perehtyneiden asiantuntijoiden ja tukihenkilöiden kouluttamista. Myös Suomi-Seuran neuvontapalvelussa olisi suotavaa ainakin yhden neuvojan perehtyminen tai jopa keskittyminen nimenomaan tähän aihepiiriin – Suomi-Seuran eläkeneuvojan tapaan.

27. Ulkosuomalaisten terveys/kuntoliikunnan edistäminen
Aloitenumero: 82/07
Ruotsinsuomalainen Liikunta- ja Urheiluliitto, RSLU
Aloitteen tekijät toivovat, että USP antaa Suomi-Seura ry:n tehtäväksi luoda ulkosuomalaisten kuntoliikuntaverkosto, joka voisi toimia esimerkiksi sähköpostiverkostona. Tavoitteena olisi kouluttaa kunto/terveysliikunnan ohjaajia edistämään ulkosuomalaisten terveyttä, toimia mm. tutkimustiedon välittäjänä ja valistajana kansanterveys- ja liikunta-asioissa.

Seniorivaliokunta

28. Harjoittelijoiden saaminen ulkosuomalaisten seniorityöhön
Aloitenumerot: 24/07, 25/07, 70/07, 80/07
Aloitteen tekijät: Ranskan suomalainen ev-luterilainen seurakunta, Elsassin Suomi-Seura, Ranskan Suomi-Seura, Münchenin suomalainen seurakunta (Saksa)
Aloitteen mukaan Ranskan suomalaissenioreiden määrä lisääntyy vuosittain eikä vanhusten sosiaalisiin ja terveydellisiin tarpeisiin voida enää vastata vapaaehtoisvoimin. Turvaverkostoja on monesti vaikea löytää ja ranskan kieli saattaa unohtua dementikoilta. Ranskaan olisi saatava vuosittain määräaikainen vanhustyön harjoittelija, joka olisi valmis matkustamaan niissä kaupungeissa, joissa on eniten suomalaissenioreita.
Saksasta ehdotetaan, että hoitoalan oppilaitoksissa Suomessa mahdollistetaan ja järjestetään käytännön työjaksojen suorittaminen vanhusten hoitolaitoksissa Saksassa.

29. Suomenkielinen seniorihoitotyön verkosto ulkosuomalaisille
Aloitenumerot: 21/07, 22/07, 53/07, 68/07
Aloitteen tekijät: Finnish Reivers, Australian suomalainen lepokotiyhdistys, Hampurin suomalainen merimieskirkko/seniorityöryhmä
Aloitteen tekijöiden mukaan hoivaa tarvitsevien ulkosuomalaisten tulisi saada äidinkielistä hoiva-apua. Aloitteissa ehdotetaan, että Keski-Euroopassa asuvien ikääntyvien ulkosuomalaisten parissa tehtävän äidinkielisen tukiverkostotyön kehittäminen ja rahoitus selvitetään. Ehdotetaan myös rahaston perustamista ikääntyvien tukea tarvitsevien ulkosuomalaisten hyväksi.

30. Ulkosuomalaisten senioritalojen rahoituksen varmistaminen
Aloitenumerot: 15/07, 22/07, 53/07
Aloitteen tekijät: Inkerin Liiton Kingisepin osasto, Finnish Reivers, Australian suomalainen lepokotiyhdistys
Länsi-Inkeriin toivotaan inkerinsuomalaisia palvelevaa erikoislaitosta. Ehdotetaan isohkon palvelulaitoksen rakentamista Kingisepin kaupunkiin, jossa olisi 30 vuodepaikkaa. Hankkeen toteuttamiseen tarvitaan 30 % projektivaroja (noin 150 000 euroa). Suomen sosiaali- ja terveysministeriöstä toivotaan tähän hankkeeseen 150 000 rahatukea.

Iso-Britannian osalta toivotaan kartoitusta eri ulkosuomalaisyhteisöjen parissa ulkosuomalaisten tulevista tarpeista seniori-iässä ja mielipiteestä toivottaisiinko hoitoa suomalaisessa tai suomenkielenpalvelun takaavassa hoitolaitoksessa Iso-Britaniassa.

Australian suomalainen lepokotiyhdistys esittää, että Suomen valtio tutkii mahdollisuutta taloudellisen tuen myöntämiseksi ulkomailla toimiville suomenkielisille vanhustenhoitolaitoksille, mm. Australiaan.

31. Lähdeveron 35 % palauttaminen
Aloitenumero: 58/07
Aloitteen tekijät: Koti Suomalaisille vanhuksille -yhdistys
Vuoden 2006 alusta luovuttiin ulkomaille maksettavien eläkkeiden 35 % lähdeverosta. Aloitteen laatija toivoo, että Suomi palauttaa viimeiseltä viideltä vuodelta perityt lähdeverot takautuvasti.

32. Ulkomailla asuvien suomalaiseläkeläisten paluumuuton helpottaminen
Aloitenumerot: 14/07, 68/07
Aloitteen tekijät: Rivieran Suomi-Seura, Hampurin suomalainen merimieskirkko/seniorityöryhmä
Sairas ja pelokas vanhus alkaa kaivata takaisin omaistensa ja ystäviensä luo suomenkieliseen ympäristöön, oman maansa tapojen ja kulttuurien keskelle. Aloitteentekijät pitävät tärkeänä, että suomalaisena suomalaisten joukkoon haluavat vanhukset pääsevät palaamaan helposti oman yhteiskuntansa täysivaltaisiksi jäseniksi.
Aloitteen tekijät ehdottavat, sosiaali- ja terveysministeriötä varmistamaan, että ulkomailla asuvat eläkeläiset voivat halutessaan palata viimeisiksi elinvuosikseen oman maansa ja toivomansa paikkakunnan tarjoaman sosiaaliturvan piiriin.

33. Valtionkonttorin osoitekyselyistä luopuminen
Aloitenumero: 11/07
Aloitteen tekijät: Costa Blancan Suomi-Seura ry
Valtionkonttori lähettää Espanjaan muuttaneille eläkkeensaajille vuosittain kyselyn: Onko osoitetiedoissanne tapahtunut muutos, joka vaikuttaa eläkkeen maksuun. Vastaus vaaditaan määräaikaan mennessä kirjallisesti postitettuna tai muutoin eläkkeen maksu lopetetaan noin 2 kuukauden kuluttua.
Ehdotus: Kyselystä luovutaan.
Perustelut: Kaikki eläkevakuutusyhtiöt eivät kyselyä lähetä. Valtionkonttorikin saa tiedot väestörekisteristä. Kysely on EU-kansalaisen vapaan asumis- ja liikkumisperiaatteen vastainen sekä niitä rajoittava, koska se edellyttää eläkkeensaajan olevan kotiosoitteessaan kyselyn saapumisen aikaan. Muutoin ei pysty vastaamaan määräaikaan mennessä ja eläkkeen maksu keskeytyy. Edelleen vedotaan siihen, että postin saapuminen perille ei ole aina varmaa.

34. Suomalaisten sotalasten kuntouttaminen Suomessa
Aloitenumero: 38/07
Aloitteen tekijät: Riksförbundet Finska Krigsbarn
Ehdotetaan, että Ruotsiin jätetyt suomalaiset sotalapset saisivat kuntoutusta/terapiaa Suomessa. Tunnustus Suomen puolelta olisi paikallaan. Moni on joutunut kärsimään suomalaisuudestaan ja ero perheestä on jättänyt pysyvät arvet.

35. Kaikkien ulkosuomalaisten verotus samaan verotoimistoon
Aloitenumero: 10/07
Aloitteen tekijät: Costa Blancan Suomi-Seura ry
Aloitteen tekijät ehdottavat, että kaikkien ulkosuomalaisten verotus siirretään samaan toimistoon. Tällöin henkilökohtaiset asiat paikkakunnan verottajan ja asiakkaan kanssa eivät pääsisi vaikuttamaan verotuspäätökseen. Koulutetaan viraston henkilökunta tulkitsemaan sopimuksia samalla tavoin. Näin vältyttäisiin pitkiltä ja turhilta valituskierroksilta. Saataisiin kaikille ulkosuomalaisille oikeudenmukainen verotuskohtelu.

36. Ulkomaille lähetettyjen pappien eläke-etuudet
Aloitenumero: 52/07
Aloitteen tekijät: Suomi Conference
Ehdotetaan, että Suomen evankelis-luterilainen kirkko muuttaisi käytäntöään takautuvasti niin, että ulkomaille suomalaistyöhön lähetetyt ja lähetettävät papit saisivat eläkekertymän myös ulkomailla työskentelemältänsä ajalta.

37. Suomesta ulkomaille maksettavien eläkkeiden verotus
Aloitenumero: 47/07
Aloitteen tekijät: Finnish-American Chamber of Commerce of the Northwest (FACC_NW)
Aloitteen tekijät ehdottavat, että USP tutkisi Suomesta työeläkettä saavien ulkosuomalaisryhmien kohdalla keinoja kaksoisverotuksen välttämiseksi. Tämä voidaan toteuttaa esimerkiksi poistamalla kunnallisveroluontoinen vero tai myöntämällä asuinmaassa välttämättömiä sairausvakuutus- ja muita kunnallisveroluontoisia maksuja vastaavat vähennykset tai myöntämällä muu kohtuullinen verohuojennus niiden ulkosuomalaisten työeläkkeensaajien kohdalla, jotka joutuvat maksamaan nykyisessä asuinmaassaan välttämättömiä sairausvakuutus- ja muita kunnallisveroluontoisia maksuja.

Sääntövaliokunta

38. Kirjeäänestys USP:n varapuhemisvaaleissa
Aloitenumero: 1/07
Aloitteen tekijät: Pohjois-Kreikan Suomi-Seura
Aloitteen tekijät ehdottavat, että USP päättää, että yhteisöt, jotka eivät voi olla läsnä aluekokouksissa, voisivat äänestää varapuhemiesvaaleissa kirjallisesti ts. kirjeitse, sähköpostitse tai faksilla. Tämä edellyttäisi, että kaikkien asetettujen ehdokkaiden tiedot toimitettaisiin hyvissä ajoin ennen tulevia vaaleja toimittamaan jokaiselle, USPn säännöt ratifioineelle, alueen yhteisölle.

39. Varapuhemiehen valinta aluekokouksessa kaksivaiheiseksi
Aloitenumero: 18/07
Aloitteen tekijät: Asociacion Cultural Kaleva/Kulttuuriyhdistys Kaleva
Aloitteen tekijät ehdottavat, että varapuhemiehen valinta aluekokouksessa muutetaan kaksivaiheiseksi, kuten presidentin vaalit useimmissa Euroopan maissa. Mikäli kukaan ehdokkaista ei saisi yli puolta äänistä varapuhemiehen vaalissa aluekokouksessa, järjestettäisiin toinen kierros kahden eniten ääniä saaneen kesken puolen tunnin – tunnin kuluttua. Toisella kierroksella eniten ääniä saanut valitaan aluekokouksen yhteiseksi ehdokkaaksi täysistunnossa vahvistettavaksi. Mikäli äänet menisivät tasan kummalla kierroksella tahansa, täysistunto tekisi valinnan.

40. USP:n sääntöjen tarkennus
Aloitenumero: 48/07
Aloitteen tekijät: Pohjois-Kreikan Suomi-Seura
Aloitteen tekijät ehdottavat tarkennuksia USP:n sääntöihin.
Erityisesti Artiklaan 4 ehdotetaan muutosta seuraavasti:
”4 artikla
Ulkosuomalaisparlamentin puhemiehenä toimii Suomi-Seura r.y.:n puheenjohtaja. Parlamentin täysistunto valitsee istuntokaudeksi varapuhemiehet sekä heidän varahenkilöt, joiden tulee edustaa eri maantieteellisiä alueita, niistä ehdokkaista jotka viimeistään täysistuntoa edeltävissä aluekokouksissa on kultakin alueelta valittu.
Puhemies ja varapuhemiehet muodostavat puhemiehistön, joka kokoontuu myös istuntojen välissä.”

41. Eri ulkosuomalaisryhmien tasapuolinen edustus puhemiehistössä
Aloitenumero: 65/07
Aloitteen tekijät: Mansikan tukitiimi
Aloitteen tekijät esittävät, että - aloitteiden ja asioiden tehokkaan eteenpäin viemisen edistämiseksi - ulkosuomalaisparlamentin puhemiehistö tutkisi tulevalla istuntokaudellaan, millä tavoin, mahdollisesti alueiden uudelleen jaolla tai sääntömuutoksilla voitaisiin taata kaikkien ulkosuomalaisryhmien tasapuolinen edustus puhemiehistössä.

Talousvaliokunta

42. USP:n tilit ja budjetti / päätöslauselma 59/2005
Suomi-Seura ry jatkaa ulkosuomalaisparlamentin tukemista ja esittää selvityksen parlamentin menoista talousvaliokunnalle ja puhemiehistölle.

Tiedotusvaliokunta

43. Perustetaan työryhmä seuraamaan päätöslauselmien toteutumista ja dokumentoimaan seurantaa
Aloitenumero: 67/07
Aloitteen tekijät: Nätverket Utlandsfinlandssvenskar
Aloitteen tekijät ehdottavat, että USP perustaa työryhmän, joka sihteeristön kanssa yhteistyössä kävisi läpi kaikki USP:n tähän mennessä antamat päätöslauselmat, selvittäisi miten kutakin päätöslauselmaa on edistetty ja mikä on päätöslauselman lopputulema. Toivotaan, että työryhmä antaisi myös seuraavalle istunnolle ehdotuksen siitä, miten jatkossa päätöslauselmien toteutumista seurattaisiin ja seurantaa dokumentoitaisiin.

44. Kaikki aloitteet, pääätöslauselmat ja kokousten pöytäkirjat USP:n nettisivuille
Aloitenumero: 3/07
Aloitteen tekijät: Pohjois-Kreikan Suomi-Seura
Aloitteen tekijät ehdottavat, että UPS päättää, että sihteeristö uudistaa edelleen USP:n verkkosivuja siten, että kaikki aloitteet, päätöslauselmat, päätöslauselmien seurantaraportit sekä täysistuntojen ja aluekokousten pöytäkirjat ovat helposti kaikkien saatavilla USP:n nettisivuilta. Aloitteet ja päätöslauselmat ja niiden seurantaraportit tulee arkistoida nettisivuille valiokuntakohtaisesti.

45. Ulkosuomalaisparlamentin web-sivujen (internet-sivujen) edelleenkehitys
Aloitenumero: 19/07
Aloitteen tekijät: Asociacion Cultural Kaleva/Kulttuuriyhdistys Kaleva
Aloitteen tekijät ehdottavat, että USP:n web-sivuja kehitettäisiin kolmitasoiseksi siten, että
ensimmäisellä tasolla olisivat nykyiset USP:n ja Suomi-Seuran sivut, toisella tasolla olisivat aluesivut, kolmannella tasolla yhteisösivut. Vastuu sivujen sisällöstä olisi:
USP ja Suomi-Seura vastaisivat omista sivuistaan, varapuhemiehet vastaisivat alueiden sivuista ja yhteisöt vastaisivat omista sivuistaan. Mikäli yhteisöllä jo on kotisivut USP:n nettisivuilta olisi sinne vain linkki.

46. Ulkosuomalaislehtien mahdollisuus saada työvoimaa Suomesta
Aloitenumero: 20/07
Aloitteen tekijät: Vapaa Sana Press Ltd
Aloitteen mukaan Suomen CIMO:n (Center for International Mobility) on ainakin osittain supistanut harjoittelijoiden välittämistä lehdille. Esimerkiksi sanomalehti Vapaa Sana saa harjoittelijan vain kahdeksi neljän kuukauden jaksoksi, aiemmin koko vuoden sijasta.
Aloitteen tekijät ehdottavat, että harjoittelijatilanne palautetaan ennalleen tai että Suomen Center for International Mobility välittäisi toimitusharjoittelijoita myös sillä pohjalla, että harjoittelija ei saa CIMO:lta apurahaa, vaan vastaanottava mediayritys maksaisi palkkaa. Tällä menettelyllä yrityksiltä poistuisi raskas todistelutaakka työlupien saamisessa toimintamaahan. Esitys koskee ensisijaisesti EU:n ulkopuolisia maita.

47. Ulkosuomalaisia palvelevan lehdistön tukeminen
Aloitenumero: 75/07
Aloitteen tekijät: Vapaa Sana Press Ltd
Aloitteen tekijät ehdottavat, että USP esittää ulkosuomalaisten lehtien ja muun viestinnän suomalaisen julkisen tuen rakenteen uudistamista siten, että avustuspäätöksissä entistä painotetummin otetaan huomioon yrityksen kannattavuus ja liikevaihto.
Avustuksissa tulisi aloitteen tekijöiden mielestä painottaa myös kustannustoiminnan luonnetta siten, että avustuksia jaetaan ensisijaisesti kohdealueen koko ulkosuomalaisväestön palveluun pyrkiville viestimille. Suomen julkiseen rahoitukseen perustuvan avustuksen kohdentaminen puhtaasti uskonnollisille lehdille tulisi arvioida uudelleen.

48. Radio Finlandin keski- ja lyhytaaltolähetykset käynnistettävä uudelleen
Aloitenumero: 39/07
Aloitteen tekijät: Ruotsinsuomalaisten Keskusliitto/ Ruotsinsuomalaiset eläkeläiset
Aloitteen tekijät ehdottavat, että USP aloittaa neuvottelut Suomen hallituksen ja YLEn hallintoneuvoston kanssa, jotta nämä ryhtyvät pikaisiin toimenpiteisiin Radio Finlandin keski- ja lyhytaaltolähetysten palauttamiseksi.

Poliittisten ja virallisten asioiden valiokunta

49. Suomensukuisten kansojen sortaminen Venäjällä
Aloitenumero: 6/07
Aloitteen tekijät: Tukholman Suomalainen Seura
Aloitteen mukaan Venäjän demokratia kehittyy, mutta vieläkin Venäjällä on kansallisuuksia, joita sorretaan. Tästä konkreettinen esimerkki oli Helsingin yliopiston opiskelijoiden vuonna 2006 järjestämä seminaari kansalaisjärjestöjen ongelmista. Erityisesti sortaminen näyttää koskevan suomensukuisia kansalaisuuksia.Tiedossa on, että ainakin Komin, Marin, Nenetsisiksen ja Uddmurtian edustajilta estettiin tekosyitä perusteluina käyttäen seminaariin osallistuminen. Tukholman Suomalainen Seura esittää, että Ulkosuomalaisparlamentti päättää päätöslauselmasta, jossa esitetään parlamentin osallistujien huolestuneisuus tällaisesta sortamisesta. Demokratiaanhan kuuluu aina vapaa liikkuvuus.

50. Ulkosuomalaisten äänestämistä helpotettava kirjeäänestyksen avulla
Aloitenumerot: 40/07, 45/07
Aloitteen tekijät: Ruotsinsuomalaisten Keskusliitto, DFG Bayern ja München (Saksa)
Ruotsinsuomalaisten Keskusliitto esittää, että ulkosuomalaisten osallistumista Suomen vaaleihin tulisi helpottaa äänestysvilkkauden nostamiseksi. Suomen lainsäädäntöä tulee muuttaa niin, että ulkosuomalaisten äänestäminen muillakin tavoin kuin nykyään mahdollistetaan, esimerkiksi kirjeitse tai internetin kautta. DFG Bayern ja München esittävät, että kirjeäänestys on mahdollistettava kaikissa valtiollisissa ja kunnallisissa vaaleissa.

51. Ulkosuomalaisille oma vaalipiiri
Aloitenumero: 7/07, 40/07, 74/07
Aloitteen tekijät: Tukholman Suomalainen Seura, Ruotsinsuomalaisten Keskusliitto, Informaatioyhdistys Suur-Tukholma
Ehdotetaan, että Ulkosuomalaisparlamentin istunto päättää antaa puheenjohtajiston tehtäväksi ajaa ulkosuomalaisten oman vaalipiirin perustamista ulkosuomalaisille.

52. Helpotukset Suomeen muuttaville Inkerinsuomalaisille
Aloitenumero: 8/07
Aloitteen tekijät: Pietarin Inkerin Liitto
19. lokakuuta 2006 Suomen hallitus teki ehdotuksen inkerinsuomalaisten paluumuuttojonon sulkemisesta. Ottaen huomioon inkerinsuomalaisten paluumuuton tulevan päättymisen sen nykyisessä muodossa ja Suomessa varsinkin metalli-, rakennus-, siivous- ja hoiva-aloilla kasvavan työvoimapulan aloitteen tekijä ehdottaa
- oleskeluluvan A-statuksen saamisen helpotusta, niille Suomessa työssä oleville (tai sinne työhön lähteville) inkerinsuomalaisille, jotka pystyvät todistamaan suomalaisen syntyperänsä ja osaavat suomea kielitaitotasolla 2. Ihanteellista olisi A-statuksen saaminen jo lähtömaassa.
- 6000 euron pakollisen pankkitalletuksen poistamista niiltä Suomeen ammattiopiskeluun EU:n ulkopuolelta lähteviltä (ja tulleilta) opiskelijoilta, jotka voivat todeta suomalaisen syntyperänsä ja/tai pystyvät opiskelemaan suomen kielellä. Hätätilanteessa, kun edellä mainittu summa todella tarvittaisiin, mahdollisista kuluista voi vastata opiskelijan Suomeen suositellut ulkosuomalaisyhdistys.

53. Ulkomaille muuttavien tiedot kirkon ulkosuomalaistyöntekijöille
Aloitenumero: 16/07, 49-51/07, 55-57/07, 71/07, 76-79/07
Aloitteen tekijät: Suomalaisen kirkollisen työn keskus ry Saksa, Stuttgartin suomalainen seurakunta, Berliinin suomalainen seurakunta, Düsseldorfin suomalainen seurakunta, Karlsruhen suomalainen seurakunta, Lyypekin suomalainen seurakunta, Kölnin suomalainen seurakunta, Nürnbergin suomalainen seurakunta, Bielefeldin suomalainen seurakunt, Hannoverin suomalainen seurakunta, Ruhrin alueen suomalainen seurakunta, Münchenin suomalainen seurakunta
Aloitteen mukaan tällä hetkellä ulkomaille muuttavat suomalaiset eivät saa tietoa uuden asuinpaikkansa suomalaisesta kirkollisesta toiminnasta muutoin kuin oman aktiivisuutensa ja satunnaisten tapaamisten kautta. Tieto muuttajasta ei kulje uuden asuinpaikan ulkosuomalaistyöstä vastaavalle työntekijälle. Ehdotetaan, että USP ryhtyy kaikkiin tarvittaviin toimiin Suomen evankelisluterilaisen kirkon ulkomaille muuttavien jäsenten nimi-, syntymäaika-, ja yhteystietojen säännölliseksi saattamiseksi uuden asuinpaikan ulkosuomalaistyöstä vastuussa olevien työntekijöiden käyttöön asianmukaisella tavalla.

54. Suomen passin hakemisen helpottaminen ulkomailla
Aloitenumerot: 28/07, 41/07, 64/07
Aloitteen tekijät: Club Finlandia Milano, DFG Bayern ja München (Saksa), Finnladies of Chicagoland
Useissa pinta-alaltaan suurissa maissa, kuten Australiassa, USA:ssa ja Italiassakin huomattava määrä suomalaisia asuu satojen, jopa tuhansien kilometrien päässä Suomen suurlähetystöstä, tai lähetettyjen konsulien virastoista, joista voi hakea passia. (Passia ei voi enää hakea kunniakonsulaateista.) Aloitteiden mukaan on kohtuutonta, että passin hankkimisesta aiheutuvat kulut on siirretty suoraan yksityisen kansalaisen harteille. Asuinpaikalla on kohtuuton vaikutus passin hintaan. Passin hakeminen on myös vaikeaa niille, joiden on hankalaa matkustaa pitkiä matkoja.

Aloitteiden tekijät ehdottavat, että uuden biometrisen passin tulisi voida ulkomailla hakea suurlähetystön lisäksi myös kunniakonsulaateista, joiden vaikutusalueella asuu merkittävä määrä suomalaisia. Edelleen Suomen viranomaisten tulisi pohtia myös muita toimenpiteitä, joiden avulla passin saaminen olisi mahdollista myös niille, jotka eivät pysty matkustamaan pitkiä matkoja suurlähetystöön. Edelleen voitaisiin pohtia myös muita ratkaisuja passinhakemisesta aiheutuvien kulujen tasapuolistamiseksi.

55. Toronton Suomen konsulaatin uudelleenavaaminen
Aloitenumero: 33/07
Aloitteen tekijät: Toronton Suomalainen edistysliitto
Toronton Suomalainen edistysliitto ja sen kuusitoista jäsenseuraa kehottavat Suomen valtiota ja Ulkoasianministeriötä aloittamaan virallisen konsulaatin takaisin Torontossa. Toronto on Kanadan tärkein kauppakeskus ja olisi tärkeää Suomelle sekä Kanadalle että Torontossa olisi virallinen konsulaatti.

56. Sotalapsille ilmaiseksi tietojen hakeminen Suomen arkistoista
Aloitenumero: 37/07
Aloitteen tekijät: Riksförbundet Finska Krigsbarn
Ehdotetaan, että sotalapset saisivat kysellä tietojaan (esimerkiksi omaisistaan) Suomen eri arkistoista ilmaiseksi.

57. Yhdistyslain muuttaminen
Aloitenumero: 60/07
Aloitteen tekijät: Brysselin kansallisseura ry, Aurinkorannikon kokoomus ry, Westminsterin kokoomus ry
Suomen yhdistyslain yhdistyksen hallintoa koskevan 6 luvun 35 pykälässä (Hallitus) sanotaan seuraavasti: Hallituksen puheenjohtajalla on oltava kotipaikka Suomessa, jollei Patentti- ja rekisterihallitus myönnä lupaa poiketa tästä. Jos yhdistyksen varsinaisena tarkoituksena on valtiollisiin asioihin vaikuttaminen, saa hallituksen jäsenenä olla vain henkilö, jolla on kotipaikka Suomessa. (1.11.2002/894).

Brysselin Kansallisseura ry, Aurinkorannikon Kokoomus ry ja Westminsterin Kokoomus ry katsovat, että lain kohta on ristiriidassa Euroopan unionin perussopimusten ja sisämarkkinaperiaatteen kanssa, joiden mukaan eurooppalaisille taataan vapaa liikkuvuus Euroopassa. Niin kauan kuin henkilöllä on asuinpaikka EU:n alueella, hänellä tulee olla täysi yhdistymisvapaus sekä vapaus vaikuttaa kotimaansa poliittisiin asioihin.

Esitetään yhdistyslain muuttamista muotoon, joka mahdollistaisi ulkomailla asuvan Suomen kansalaisen toimimisen hallituksen jäsenenä myös valtiollisiin asioihin vaikuttavassa yhdistyksessä.

58. Perintöveron verovähennyksen alaraja 75.000 euroon
Aloitenumero: 42/07
Aloitteen tekijät: DFG Bayern ja München (Saksa)
Aloitteen tekijät ehdottavat, että Suomen perintöveron verovähennyksen alaraja nostettaisiin vähintään 75.000 euroon, jotta perintö- ja lahjaverotus saataisiin vastaamaan jotenkin muissakin EU-maissa vallitsevaa systeemiä.

59. Lapsen perimään asuntoon kohdistuvaan perintöveroon lykkäystä lesken elinajaksi
Aloitenumero: 43/07
Aloitteen tekijät: DFG Bayern ja München (Saksa)
Aloitteen tekijät ehdottavat, että perintöveroa korjattaisiin siten, että lapsen perimään asuntoon kohdistuvalle perintöverolle myönnettäisiin lykkäystä pelkästä anomuksesta, siis ilman mitään perustelua, lesken lakisääteisen asumisoikeuden ajaksi, eli käytännössä lesken elinajaksi.

60. Oikeudellista apua tarjoavien valvonta muidenkin kuin lakimiesten osalta
Aloitenumero: 46/07
Aloitteen tekijät: DFG Bayern ja München (Saksa)
Aloitteessa ehdotetaan, että oikeudellista apua saisivat tarjota vain tähän toimintaansa luvan saaneet lakimiehet. Lupaan liittyisi toiminnan valvonta. Nykyisin tällainen valvonta puuttuu kokonaan muiden kuin asianajajien osalta.




* Sivun alkuun


Ulkosuomalaisparlamentin pysyvä sihteeristö / Utlandsfinländarparlamentets permanenta sekretariat
/ Permanent Secretariat of the Finnish Expatriate Parliament
SUOMI-SEURA RY - FINLAND-SAMFUNDET - FINLAND SOCIETY
Mariankatu 8, 00170 Helsinki, Finland
Tel: +358-(0)9-684 1210, Fax: +358-(0)9-684 121 40
E-mail: info@usp.fi

Päivitetty: 25.1.08 Webmaster