Ulkosuomalaisparlamentti

Istunnon aloiteyhteenveto lähetettiin ennen istuntoa kaikille istunnon osallistujille. Voit tulostaa itsellesi pdf-muodossa olevan kopion tästä:

ALOITEYHTEENVETO_2015_FI

Ulkosuomalaisparlamentin kahdeksas täysistunto
Helsingin yliopisto, 22.-23.5.2015 

ALOITEYHTEENVETO

Ulkosuomalaisparlamentin 8. täysistuntoon vuonna 2015 jätettiin määräaikaan mennessä 54 aloitetta. Ulkosuomalaisyhteisöillä oli aikaa jättää aloitteita sihteeristölle aina 22.2.2015 asti eli viimeistään kolme kuukautta ennen istuntoa. Aloitteiden lopulliseksi lukumääräksi samankaltaisten aloitteiden yhdistämisten jälkeen tuli: 41 aloitetta. Tämä aloiteyhteenveto kuvaa aloitteet lyhyesti sellaisina kuin ne jätettiin sihteeristölle, ja yhdistettyinä. Aloitteet on samalla jaettu alustavasti valiokunnittain.

Sihteeristö valmistelee aloitteisiin taustat ja selvitykset eli muotoilee niistä sihteeristön päätöslauselmaehdotuksia. Aloitteet käsitellään istunnon aikana eri valiokunnissa. Istunnossa käsitellään myös USP:n tilit ja budjetti. Vuoden 2015 istunto antoi siis yhteensä 41 päätöslauselmaa. Aloiteyhteenveto kertoo lyhyesti aloitteista sellaisina kuin ne on jätetty sihteeristölle.

Aloitteet käsitellään istunnon aikana eri valiokunnissa. Istunnossa voi olla sääntöjen mukaiset eli pysyvät 10 valiokuntaa ellei niitä yhdistetä. Ylimääräisiä valiokuntia perustetaan tarvittaessa. Muodollisesti valiokunnista päättää istunto. Opinto- ja koulutusvaliokunta esitettiin jaettavaksi kokonsa vuoksi kahtia (I, II) ja että Opinto- ja koulutusvaliokunta II:een yhdistettäisiin Nuorisovaliokunta, jolloin uusi nimi olisi: Opinto- ja koulutusvaliokunta II ja Nuorisovaliokunta. Kuten vuonna 2012, esitettiin yhdistettäväksi Talousvaliokunta Tiedotusvaliokunnan kanssa. Talousvaliokunnassa käsitellään lisäksi USP:n tilit ja budjetti. Siihen liitettiin pieni Kulttuurivaliokunta näin: Kulttuuri-, Talous- ja Tiedotusvaliokunta. Vuoden 2012 istunnossa ei ollut Sääntövaliokuntaa.

Valiokuntien sihteerit on valittu etukäteen Suomi-Seuran henkilökunnasta. Valiokuntien puheenjohtajat valitaan kun valiokunnat kokoontuvat.

Päätöslauselman otsikon lopullinen numero on vakiintuneen tavan mukaan valiokuntajaon mukaan juokseva numero.


Poliittisten ja virallisten asioiden valiokunta
Valiokunnan toimialaan kuuluvat julkisen sektorin asiat sekä viranomaisten tehtäviin liittyvät asiat. Valiokunta on vuoden 2010 istunnon päätöksellä vakituinen valiokunta.
(Koollekutsuja: Ossi Rahkonen, sihteeri: Sini Castrén)

1. Hallituksen ulkosuomalaispoliittisen ohjelman 2012-2016 päivitys 2017 alusta
Aloitteen numero: 10/2015
Aloitteen tekijä: Suomi-Seura r.y.
Sisältö: Ulkosuomalaisparlamentti esittää että Hallituksen ulkosuomalaispoliittinen ohjelmaa vuosiksi 2012-2016 aletaan päivittää, jotta hallitus voisi hyväksyä sen vuoden alkamaan 2017 alusta. Sisäministeriön toivotaan koordinoivan Hallituksen ulkosuomalaispoliittisen ohjelman ajanmukaistamista ja terävöittämistä kuten nykyistä ulkosuomalaispoliittista ohjelmaa tehtäessä.

2. Kirjeäänestys ulkosuomalaisille ja äänestys verkossa
Aloitteiden numerot: 14/2015, 17/2015, 36 A/2015, 42/2015, 54/2015

14/2015: Voting for governmental elections electronically and by mail
[Äänestäminen valtiollisissa vaaleissa sähköisesti ja kirjeitse]
Aloitteen tekijä: Toronto Finlandia Lions
Sisältö: We propose that voting can also be done by mail or e-mail as well as at a consulate office in Canada.
[Ehdotamme, että äänestää voi myös kirjeitse tai sähköpostitse, samoin kuin konsulaateissa Kanadassa.]

17/2015: Kirjeäänestys
Aloitteen tekijä: Ruotsinsuomalaisten Keskusliitto
Sisältö: Esitetään, että ulkosuomalaisparlamentti päättää antaa puhemiehistölle tehtäväksi kiirehtiä asian käsittelyä yhteyksissä Suomen hallituksen kanssa, jotta kirjeäänestys saadaan mahdolliseksi jo tuleviin vaaleihin ja mikäli mahdollista, merkittäisiin tulevaan hallitusohjelmaan.

36 A/2015: Underlätta, uppmuntra och förverkliga utlandsfinländska finska medborgares möjlighet att rösta
[Ulkosuomalaisten Suomen kansalaisten äänestysmahdollisuuksien helpottaminen, kannustaminen ja toteuttaminen]
Aloitteen tekijä: Finlandssvenskarnas riksförbund i Sverige (FRIS)
Sisältö (osa): Förslag till resolution är att möjligheterna till brevröstning utomlands i finländska nationella val nu slutligen verkställs; och att möjligheterna till röstning via internet i nationella val i Finland utreds seriöst för förverkligande på lämpligt sätt och att utlandsfinländares möjligheter att identifiera sig beaktas enligt det som anförs ovan.
[Päätöslauselmaehdotuksena on että mahdollisuudet kirjeäänestykseen ulkomailla kansallisissa vaaleissa toteutettaisiin vihdoinkin; ja että tutkitaan vakavasti mahdollisuutta äänestämiseen internetissä kansallisissa vaaleissa Suomessa niiden soveliaaksi toteuttamiseksi, ja että ulkosuomalaisten oma-identifiointimahdollisuudet huomioitaisiin kuten esitetty yllä.]

42/2015: Kirjeäänestys ulkosuomalaisille
Aloitteen tekijä: DFG (Deutsch-Finnische Gesellschaft) Beziksgruppe Mittlerer Neckar-Stuttgart/USPKE
Sisältö: Ulkosuomalaisparlamentti esittää, että vaalilakia kiireellisesti muutetaan siten, että ulkosuomalaisille sallitaan kirjeitse äänestäminen valtakunnallisissa vaaleissa.

54/2015: Postal voting for Expatriate Finns
[Kirjeäänestys ulkosuomalaisille]
Aloitteen tekijä: Canadian Friends of Finland, Toronto
Sisältö: Canada extends over thousands of kilometers from the Atlantic to the Pacific Ocean. Many expat Finns live in smaller communities far from Ottawa and from the various Consulate sites. Proposed to amend the Finnish Election Act to allow postal voting by Expatriate Finns.
[Kanada kattaa tuhansia kilometrejä Atlantilta Tyynelle merelle. Monet ulkosuomalaiset elävät pienissä yhteisöissä kaukana Ottawasta ja eri konsulaateista. Ehdotetaan, että Suomen vaalilakia korjataan niin että se sallii kirjeäänestyksen ulkosuomalaisille.]

3. Utlandsfinländarvalkrets i de finländska riksdagsvalen
[Oma vaalipiiri ulkosuomalaisille Suomen eduskuntavaaleissa]
Aloitteen numero: 36 B/2015
Aloitteen tekijä: Finlandssvenskarnas riksförbund i Sverige (FRIS)
Sisältö (osa): Förslag till resolution är att underlätta, uppmuntra och förverkliga utlandsfinländska finska medborgares möjlighet att rösta genom att inrätta en utlandsfinländarvalkrets i de finländska riksdagsvalen.
[Päätöslauselmaehdotus on helpottaa, kannustaa ja toteuttaa ulkosuomalaisten Suomen kansalaisten mahdollisuus äänestää siten, että ulkosuomalaisille luodaan oma vaalipiiri Suomen eduskuntavaaleihin.]

4. Impediments to individual mobility between Finland and expatriate living
[Henkilöiden liikkuvuuden esteet Suomen ja ulkomailla asumisen välillä]
Aloitteen numero: 39/2015
Aloitteen tekijä: Swedish Finn Historical Society, Seattle
Sisältö: The FEP presidium and/or a working group should study impediments to individual mobility back and forth between Finland and expatriate living, including impediments to living in multiple locations simultaneously (including Finland). To devise steps in the context of crossing borders of EU which regulates and guarantees individual mobility, to lift the impediments and restrictions and use political channels to alleviate the issues.
[USP:n puhemiehistön ja/tai työryhmän tulisi tutkia henkilöiden edes-takaisen liikkuvuuden esteitä Suomen ja ulkomailla asumisen välillä, mukaan lukien ne esteet joita tulee yhtäaikaisesta monen eri paikan välillä asumisesta (mukaan lukien Suomi). Tulisi suunnitella askelia henkilöiden liikkuvuutta sääntelevän ja sen takaavan EU:n omien rajojen yli liikkumisen kontekstissa, katsoen kuinka nämä esteet ja rajoitteet poistetaan, sekä käyttää poliittisia kanavia näiden asioiden helpottamiseksi.]


Kansalaisuusvaliokunta
Kansalaisuusvaliokunta käsittelee asioita, jotka liittyvät Suomen kansalaisuuteen.
(Koollekutsuja: Satu Mikkola, sihteeri: Liisa Oinonen)

5. Toisen maan kansalaisuuden ilmoittamista Suomen väestörekisteriin yksinkertaistettava
Aloitteen numero: 16/2015
Aloitteen tekijä: Finlandia Foundation National Capital Chapter (FFNCC)
Sisältö: Proposed that, Finnish Consular officers receive authority to verify, on behalf of the Finnish Population Registry (Väestörekisteri), an original U.S. Naturalisation Certificate and to inform the Registry of the fact. Further, that U.S. Naturalisation Certificates need not be translated into Finnish. Further, that if needed and after consular verification of an original, Finnish citizen may mail to the Population Registry a copy of it bearing a consular stamp.
[Ehdotetaan, että Suomen konsulaattipalvelut saavat oikeuden tarkistaa Suomen Väestörekisterin puolesta alkuperäiset Yhdysvaltojen kansalaisuustodistukset ja tiedottaa tästä Väestörekisteriä. Yhdysvaltalaisia todistuksia ei tulisi myöskään tarvita kääntää suomeksi. Edelleen, mikäli tarpeen ja konsulaatin todennettua alkuperäiskappaleen, Suomen kansalainen voisi postittaa Väestörekisteriin konsulaatin leimalla varmennetun kopion.]

6. Ulkosuomalaislapsen syntymäkunnan vaihtuminen Suomen passissa
Aloitteen numero: 48/2015
Aloitteen tekijä: DFG Bayern e.V./USPKE
Sisältö: Mikäli kyseessä on käytäntö, ehdotetaan että ulkosuomalaisparlamentti esittää sen muuttamista siten että valtioneuvoston asetus väestötietojärjestelmästä (25.2.2010/128), 12 § täydennetään niin että myöhemmät muutokset koskien lapsen syntymäpaikkaa ovat sallittuja vain, jos lapsen vanhemmat tai huoltajat antavat siihen suostumuksensa, ja että aikaisemmin ilman lapsen vanhempien tai huoltajien suostumusta tehdyt muutokset on peruutettava, mikäli he tai lapsi itse sitä anoisi.

7. Passisalkku, passinantopiste Frankfurtiin
Aloitteiden numerot: 19/2015, 43/2015

19/2015: Liikkuva passinantopiste Frankfurtin Suomen kunniakonsulaattiin (vrt. Malagan kunniakonsulaatti) Saksassa olevien Suomen passin hakemispaikkojen epätasapainoisen jakautumisen korjaamiseksi
Aloitteen tekijä: DFG Landesverein Baden Württemberg e.V./DFG Bezirksgruppe Mittlere Neckar-Stuttgart
Sisältö: Saksassa on voimassa henkilöllisyystodistuslaki. Jokaisella pitää olla voimassaoleva henkilöllisyystodistus. Saksa ei myönnä ulkomaalaisille henkilökortteja. Suomalaiset henkilökortit täytyy anoa henkilökohtaisesti Suomessa poliisiasemalla. Saksassa asuville suomalaisille jää ainoastaan Suomen passi henkilöllisyyden todistamista varten. Iäkkäiden suomalaisten määrä on lisääntymässä ja heille pitkät ja joka viides vuosi toistuvat passinhakumatkat aiheuttavat kohtuuttomia ongelmia. Esitetään, että Frankfurtin kunniakonsulaatti saa passisalkun.

43/2015: Liikkuva passinantopiste Frankfurtin Suomen kunniakonsulaattiin (vert. Malagan kunniakonsulaatti) Suomen passin hakemispaikkojen epätasaisen jakautumisen korjaamiseksi Saksassa
Aloitteen tekijä: Frankfurtin suomalainen kouluyhdistys ry/USPKE
Sisältö: Ehdotamme, että Frankfurtin Suomen kunniakonsulaatin yhteyteen sijoitetaan passisalkku.

8. Liikkuva passinantopiste (passisalkku) Eurooppaan
Aloitteiden numerot: 30 A/2015, 45/2015

30 A/2015: Passihakemukseen tarvittava kannettava biotunnistuslaite useamman maan suurlähetystöjen yhteiskäyttöön
Aloitteen tekijät: Pohjois-Kreikan Suomi-Seura, Thessalonikin Suomi-koulu ja Hanian Suomalaiset ry.
Sisältö (osa): Pyydetään ulkoministeriötä tutkimaan mahdollisuutta siihen, että kannettava biotunnistuslaite olisi useamman maan suurlähetystöjen yhteiskäytössä ja se voisi kiertää maasta toiseen esim. vuosittain.

45/2015: Passisalkkujen käyttöönotto Keski-Euroopassa
Aloitteen tekijä: DFG Bezirksgruppe Mittlerer Neckar-Stuttgart/USPKE
Sisältö: USP:n on käynnistettävä neuvottelut passisalkkujen toimittamisesta Keski-Euroopan alueelle. Ulkosuomalaisparlamentti esittää, että Keski-Euroopan alueella otetaan käyttöön passisalkut passinhakumatkojen kohtuullistamiseksi.

9. Suomen ulkomaanedustustosta haettavasta passista perittävää käsittelymaksua alennettava
Aloitteiden numerot: 30 B/2015, 44 B/2015

30 B/2015: Passihakemukseen tarvittava kannettava biotunnistuslaite useamman maan suurlähetystöjen yhteiskäyttöön
Aloitteen tekijät: Pohjois-Kreikan Suomi-Seura, Thessalonikin Suomi-koulu ja Hanian Suomalaiset ry.
Sisältö (osa): Pyydetään ulkoministeriöltä passin hinnan alentamista ulkomailla samalle tasolle kuin se on Suomessa.

44 B/2015: Passin voimassaolon pidentäminen 10 vuoteen
Aloitteen tekijä: North West Senioriklubi UK/USPKE
Sisältö (osa): Ulkosuomalaisparlamentti esittää, että Suomen ulkomaanedustustoista haettavasta passista perittävää käsittelymaksua alennetaan.

10. Euroopan Unionin kansalaisten passihakemuksen jättäminen toisen Euroopan Unionin maan viranomaisille
Aloitteen numero: 29/2015
Aloitteen tekijät: Pohjois-Kreikan Suomi-Seura, Thessalonikin Suomi-koulu ja Hanian Suomalaiset ry.
(Sisältö): Ehdotetaan, että Suomen viranomaisten tulisi aloittaa EU-tasolla neuvottelut siitä, että passeissa käytettävä biotunniste olisi sama kaikissa EU-maissa ja että Euroopan Unionin kansalaiset voisivat tehdä passihakemuksen asuinpaikkavaltionsa viranomaisille, jotka toimittaisivat passihakemuksen asianomaisen valtion viranomaisille.

11. Passin uusiminen verkossa mahdollistettava myös ulkomailla asuvalle Suomen kansalaiselle
Aloitteen numero: 31/2015
Aloitteen tekijät: Pohjois-Kreikan Suomi-Seura, Thessalonikin Suomi-koulu ja Hanian Suomalaiset ry.
Sisältö: Kehotetaan Suomen viranomaisia suomaan ulkosuomalaisille samat oikeudet kuin Suomessa asuville suomalaisille. Jos ulkomailla asuva suomalainen on jo kerran antanut biotunnisteen ja hänelle on suomalainen henkilövarmennuskortti tai suomalaiset pankkitunnukset, tulee hänen saada tehdä passihakemus myös internetissä. Passin toimitus voidaan järjestää esim. kirjattuna kirjeenä tai kansainvälisellä kuriiriyhtiöllä vastaanottajan laskuun.

12. Suomen passin voimassaoloa pidennettävä 10 vuoteen
Aloitteet: 38/2015, 44 A/2015

38/2015: Extension of Finnish Passport validity back to ten years
[Suomen passin voimassaoloa jatkettava kymmeneen vuoteen]
Aloitteen tekijä: Swedish Finn Historical Society, Seattle
Sisältö: Resolution proposal is that Finnish Passport validity be extended back to ten years and that passports should either be manufactured at a different press with higher quality or the validity should be extended regardless, with a free replacement if breakage occurs.
[Päätöslauselmaehdotus on että Suomen passin voimassaolo palautetaan takaisin kymmeneen vuoteen ja että passien tulisi olla joko toisessa painotalossa valmistettuja, korkeamman laatuisia passeja tai että niiden voimassaoloa tulisi joka tapauksessa pidentää, mukaan lukien ilmainen korvaava passi mikäli passi rikkoutuu.]

44 A/2015: Passin voimassaolon pidentäminen 10 vuoteen
Aloitteen tekijä: North West Senioriklubi UK/USPKE
Sisältö (osa): Ulkosuomalaisparlamentti kehottaa sisäministeriön poliisiosastoa jatkamaan aktiivisesti selvitystyötä, jotta Suomen passi voidaan myöntää kymmeneksi vuodeksi viiden vuoden sijaan.

13. Suomen passin uusimista kehitettävä
Aloitteen numero: 46/2015
Aloitteen tekijä: North West Senioriklubi UK/USPKE
Sisältö: Suomen passi myönnetään viideksi vuodeksi, mutta vain harvoin jos koskaan passia voi hyödyntää koko viiden vuoden ajan. Ulkosuomalaisparlamentti esittää, että Suomessa otetaan käyttöön sama käytäntö kuin Iso-Britanniassa, jossa edellisen passin käyttämättömät kuukaudet lisätään uuteen passiin aina kuuteen kuukauteen saakka.


Seniorivaliokunta
Seniorivaliokunnan toimialaan kuuluvat ulkosuomalaisvanhusten hoitoon liittyvät asiat niiltä osin, kun ne liittyvät yhteistyöhön suomalaisten viranomaisten ja oppilaitosten kanssa. Valiokunta pyrkii myös kehittämään ulkosuomalaisvanhusten keskuudessa tehtävää tutkimusta ja yhteistyötä.
(Koollekutsuja: Reino Ruusunen, sihteeri: Helena Balash)

14. Pensioner / Eläkkeet
Aloitteen numero: 13/2015
Aloitteen tekijä: Finlandsvenska Nylandsgillet i Stockholm
Sisältö: Vi skulle villa att hantering i pensionsärenden skull bli mindre och lättare för all parter. Vårt förslag är att man slopar kravet på info för åren innan man fyllt 23 år, när det ändå inte beaktas.
[Toivomme että eläkeläisasioiden käsittely vähenisi ja olisi kaikille osapuolille helpompaa. Ehdotuksemme on että lakataan vaatimasta tietoa ajalta ennen kuin henkilö täytti 23 vuotta, koska tätä tietoa ei kuitenkaan huomioida.]

15. Kelan eläkepäätökset EU-kielisinä
Aloitteen numero: 18/2015
Aloitteen tekijä: Hampurin merimieskirkko
Sisältö: Useita muita virallisia todistuksia tarvittaessa EU-kielet/-kaavakkeet ovat yleisesti käytössä. Ehdotetaan että Kelan eläkepäätökset voi saada EU-kielisinä.

16. YK:lle Vanhusten oikeuksien julistus
Aloitteen numero: 34/2015
Aloitteen tekijä: Ikinuoret / Tukholman Suomalainen Seura
Sisältö: Ehdotetaan, että ulkosuomalaisparlamentti päättää esittää Yhdistyneille Kansakunnille Vanhusten oikeuksien julistamista samaan tapaan kuin Lasten oikeuksien julistus aikanaan tehtiin.

17. Suomen ja Australian viranomaisten yhteistyö suomalaisten eläkehakemuksissa
Aloitteen numero: 37/2015
Aloitteen tekijä: Melbournen suomalainen luterilainen seurakunta
Sisältö: Ehdotetaan, että Kelan ja Eläketurvakeskuksen pitäisi luoda yksinkertainen ja tehokas järjestelmä siitä, kuka on vastuussa Australian Centrelinkin kanssa suomalaisten eläkehakemuksia käsiteltäessä.


Sosiaalivaliokunta
Sosiaalivaliokunnan toimialaan kuuluvat ulkosuomalaisten elämänolosuhteisiin liittyvät asiat sekä yhteyksien kehittäminen suomalaisten ja ulkosuomalaisten seurakuntien kanssa oppisuunnista riippumatta.
(Koollekutsuja: Seija Noppa, sihteeri: Hanne Selin)

18. Äitiysavustuspakkaus ulkosuomalaisille
Aloitteiden numerot: 6/2015, 9/2015, 20/2015

6/2015: Äitiysavustuspakkausten myynti ulkosuomalaisille
Aloitteen tekijä: DFG (Deutsch-Finnische Gesellschaft) Bezirksgruppe Mittlerer Neckar-Stuttgart
Sisältö: Ehdotetaan että USP:n sihteeristö aloittaa neuvottelut asian tiimoilta ja että ulkosuomalaisille mahdollistettaisiin äitiyspakkauksen tilaaminen/ostaminen Suomesta, joko suoraan tuotteen valmistajalta tai KELA:n toimipisteen kautta.

9/2015: Uudistus lakiin äitiysavustuksesta/äitiyspakkauksesta ulkosuomalaisäideille
Aloitteen tekijä: Bremenin suomalainen seurakunta / Finnische Gemeinde in Bremen
Sisältö: Esitetään, että lakiin äitiysavustuksesta ja äitiyspakkauksesta tehtäisiin lakiuudistus, joka sallii äitiyspakkauksen myöntämisen myös jokaiselle äitiyspakkausta tarvitsevalle ulkosuomalaiselle ensisynnyttäjä-äidille.

20/2015: Äitiysavustuspakkaus ulkosuomalaisille
Aloitteen tekijä: DFG Landesverein Baden-Württemberg e.V./DFG Bezirksgruppe Mittlere Neckar-Stuttgart
Sisältö: Kela tilaa äitiysavustuspakkaukset yksityiseltä suomalaiselta yritykseltä. Sopimukseen kuuluu, ettei tämä yritys saa myydä näitä pakkauksia kolmannelle osapuolelle. Aikaisemmin tämä on ollut mahdollista. Kyseessä ei voi olla laki, vaan kauppapoliittinen kartellisopimus. Ehdotetaan, että sitä on muutettava niin, että halukkaat voisivat ostaa ko. tuotteen.

19. Sairaanhoito-oikeuksista tiedottaminen
Aloitteen numero: 8/2015
Aloitteen tekijä: Aurinkolaivue
Sisältö: Lakimuutos 1.1.2014 kuitenkin yksiselitteisesti täsmentää, että EU-potilasta tulee hoitaa kuin oman kunnan asukasta. Ehdotetaan että on tiedottamisen tarvetta hoitohenkilöille ja ulkosuomalaisille jotta osaavat vaatia hoitoa.

20. Sosiaalityöntekijä Espanjan Aurinkorannikolle pysyvästi
Aloitteen numero: 22/2015
Aloitteen tekijä: Asociación Finlandesa Suomela
Sisältö: Ehdotetaan että ulkosuomalaisparlamentin täysistunto esittää, että puhemiehistö ja sihteeristö ryhtyvät toimenpiteisiin pysyvän sosiaalityöntekijän saamiseksi Espanjan Aurinkorannikolle.

21. Eurooppalaisen sairaanhoitokortin kattavuuden laajentaminen Turkkiin
Aloitteen numero: 23/2015
Aloitteen tekijä: Alanyan suomalaiset ry
Sisältö: Kansaneläkelaitos (KELA) myöntää suomalaisille suomalaisen KELA-kortin ohella kortin nimeltään EUROOPPALAINEN SAIRAANHOITOKORTTI. Ehdotetaan, että Eurooppalaisen sairaanhoitokortin kattavuus tulee laajentaa koskemaan myös Turkissa lomailevia ja asuvia suomalaisia.

22. Beskattningen av utlandsfinländare som sommarjobbar i Finland bör inte vara högre än finländares
[Kesätöissä Suomessa olevan ulkosuomalaisen ei tulisi joutua maksamaan korkeampaa veroa kuin suomalainen]
Aloitteen numero: 35/2015
Aloitteen tekijä: Finlandssvenskarnas riksförbund i Sverige (FRIS)
Sisältö: Förslag till resolution är att UFP verkar för att praxisen vid beskattningen av t.ex. sommarjobbande utlandsfinländska ungdomar i Finland skyndsamt ändras så den är som finländska ungdomars.
[Päätöslauselmaehdotus on että USP vaikuttaa nykyiseen verotukseen joka koskee Suomessa ulkosuomalaisena nuorena kesätöissä olijaa, niin että se muutetaan nopeasti vastaamaan suomalaisten nuorten verotuskäytäntöä.]


Nuorisovaliokunta
Nuorisovaliokunta käsittelee asioita, jotka liittyvät ulkosuomalaisten nuorten toimintaan kotiyhteisöissään. Erityisesti valiokunta kehittää ulkosuomalaisnuorten välistä tiedotustoimintaa ja muuta käytännön tason yhteydenpitoa.

YHDISTETÄÄN OPINTO- JA KOULUTUSVALIOKUNTA II:n KANSSA.


YHDISTETÄÄN JA JAETAAN KAHTIA (I, II):
Opinto- ja koulutusvaliokunta
Valiokunnan toimialaan kuuluvat Suomi-koulut, niiden opettajien koulutus,
oppimateriaalin kehittäminen, Suomen opetusviranomaisten kanssa käytävän yhteistyön syventäminen ja kehittäminen sekä ulkosuomalaisten lasten muut koulutusasiat.

Opinto- ja koulutusvaliokunta I
(Koollekutsuja: Pia Godderis, sihteeri: Maarit Hyvärinen)

23. Taiteen perusopetuksen järjestämislupa myös ulkomailla järjestettävää opetusta varten
Aloitteen numero: 7/2015
Aloitteen tekijä: Pietarin Suomalainen Kannatusyhdistys ry
Sisältö: Aloite että järjestämislupa taiteen perusopetuksesta sallitaan myös ulkomailla järjestettävässä opetuksessa. Ehdotetaan asianomaiselle ministeriölle, että lakia taiteen perusopetuksesta 633/1998 muutetaan artikla 3 §:n osalta siten, että toisen momentin viimeiseksi lauseeksi lisätään virke: Lupa voidaan myöntää myös ulkomailla järjestettävää opetusta varten.

24. Alkavan kielitaitotason omaavien lasten tukiopetus Suomi-kouluissa
Aloitteen numero: 25/2015
Aloitteen tekijä: Hampurin suomalainen koulu
Sisältö: Ehdotetaan, että huonosti suomea puhuvien lasten kielen opetusta varten joko yhtenä ryhmänä (mikäli se on ikäjakauman puolesta mahdollista) tai tukiopetusta varten tarvitaan tätä varten korvamerkittyjä taloudellisia resursseja.

25. Yleisen kielitutkinnon (YKI) suorittaminen Suomen ulkopuolella
Aloitteet: 26/2015, 49/2015

26/2015: Yleiset kielitutkinnot
Aloitteen tekijät: Pohjois-Kreikan Suomi-Seura, Thessalonikin Suomi-koulu ja Hanian Suomalaiset ry.
Sisältö: Yleisen kielitutkinnon voi suorittaa vain Suomessa. Vuoden 2013 kesäkuusta lähtien tutkinnon suomen tai ruotsin kielen todistuksella on voinut osoittaa myös Suomen kansalaisuuden saamiseksi edellytettävää kielitaitoa. Kehotetaan Opetushallitusta tutkimaan mahdollisuutta suorittaa yleiset kielitutkinnot myös ulkomailla, esim. Suomen suurlähetystöissä sekä kunniakonsulaateissa. Maan pääkaupungin ulkopuolella asuville on tärkeää, että kielitutkinnot voi suorittaa myös kunniakonsulaateissa.

49/2015: Yleisen kielikokeen (YKI) suorittaminen Suomen ulkopuolella
Aloitteen tekijä: Düsseldorfin suomalainen kielikoulu/USPKE
Sisältö: Suomen kielen tukemiseksi yleisiä kielitutkintoja koskevaa lainsäädäntöä tulee muuttaa siten, että suomen kielen kielikokeiden suorittaminen on mahdollista myös Suomen ulkopuolella.

26. Alle kolmevuotiaiden toiminta Suomi-kouluissa valtionavustuksen piiriin
Aloitteen numero: 40/2015
Aloitteen tekijä: Frankfurtin suomalainen kouluyhdistys ry/USPKE
Sisältö: Ehdotetaan, että ulkosuomalaisparlamentti pyytää opetus- ja kulttuuriministeriötä sekä sosiaali- ja terveysministeriötä selvittämään, kumman ministeriön hallinnonalaan alle kolmevuotiaiden suomikoululaisten tukeminen kuuluu sekä vastaavaa ministeriötä ulottamaan tuen alle kolmevuotiaiden lasten suomen- tai ruotsinkieliseen opetukseen ja korottamaan Suomi-koulujen tukea vastaavasti.

27. Suomi-koulujen rahoituksen turvaaminen
Aloitteen numero: 47 A/2015
Aloitteen tekijä: Frankfurtin suomalainen kouluyhdistys ry/USPKE
Sisältö (osa): Ulkosuomalaisparlamentti huomauttaa opetus- ja kulttuuriministeriölle, että sen tulee noudattaa eduskunnan tahtoa ja nostaa Suomi-koulujen avustusta lisäämällä määrärahaa momentille pysyvästi.

28. Suomi-kouluille oma momentti valtion budjetissa
Aloitteen numero: 47 B/2015
Aloitteen tekijä: Frankfurtin suomalainen kouluyhdistys ry/USPKE
Sisältö (osa): Ulkosuomalaisparlamentti esittää opetus- ja kulttuuriministeriölle, että Suomi-kouluille myönnetty rahoitus korvamerkitään siten, etteivät eri ulkosuomalaistoimijat kilpaile vuosittain samasta rahasta.

Opinto- ja koulutusvaliokunta II ja Nuorisovaliokunta
(Koollekutsuja: Wladimir Kokko, sihteeri: Tina Nordqvist)

29. Ammatillisten ja korkeakouluopintojen maksuttomuus EU:n ulkopuolelta tuleville opiskelijoille säilytettävä
Aloitteen numero: 1/2015
Aloitteen tekijä: Pietarin Inkerin Liitto
Sisältö: USP vetoaa Suomen viranomaisiin ehdottaen, että ammatilliset ja korkeakouluopinnot pysyisivät maksuttomina EU:n ulkopuolelta tuleville varsinkin tapauksissa, kun opiskelija pystyy opiskelemaan suomen kielellä.

30. Ulkomailla toimivien suomalaisten peruskoulujen toimintaedellytysten turvaaminen
Aloitteet: 11/2015, 15/2015

11/2015: Olemassa olevien suomalaisten koulujen opetuksen järjestämislupien tarkentaminen ja muuttaminen
Aloitteen tekijä: Aurinkorannikon suomalaisen koulun kannatusyhdistys ry
Sisältö: Ulkosuomalaisia suomalaisen opetussuunnitelman mukaisia peruskoulutusta antavia kouluja toimii Moskovassa, Pietarissa, Tallinnassa, Tartossa, Brysselissä ja Espanjan Aurinkorannikolla Fuengirolassa. Aurinkorannikon suomalaisessa koulussa annetaan lisäksi suomalaisen opetussuunnitelman mukaista lukiokoulutusta. Opetuksen järjestämisluvissa oppilaaksioton edellytyksenä oleva ”tilapäisyyden” tulkinta Kotikuntalain 5§:n mukaan ja Opetus- ja kulttuuriministeriön vaatimus väestörekisteriotteesta on aiheuttanut ongelman tilapäisyyden keston määrittelyssä. Esitetään, että opetus- ja kulttuuriministeriö tarkentaa ja muuttaa nyt olemassa olevien ulkosuomalaisten koulujen järjestämislupien sisältöä siten, että se turvaa Suomen kansalaisten joustavan koulunkäynnin suomalaisessa koulujärjestelmässä suomen kielellä ja paluun kotimaahan.

15/2015: Ulkomailla toimivien suomalaisten koulujen rahoituksen turvaaminen
Aloitteen tekijä: Tarton Suomi-seura
Sisältö: Opetushallinto vaatii tuen perusteeksi tilapäistä oleskelua ulkomailla. Toisaalta isäntämaan lainsäädäntö vaatii, että vähänkin pitempi oleskelu maassa tulisi rekisteröidä paikalliseen väestörekisteriin, jolloin Suomen väestörekisteristä poistuu merkintä ulkomailla oleskelun tilapäisyydestä. Koulut ovat tulkinneet, että oppilaiden tuen perusteena on Suomen kansalaisuus ja että vanhemmilla on aikomus palata Suomeen tai että lapsilla on tarkoitus jatkaa opintoja Suomessa. Ehdotetaan, että opetushallinnon tulee turvata ulkomailla toimivien suomalaisten koulujen rahoitus, tuen perusteena tulee olla oppilaan Suomen kansalaisuus.

31. Suomalaisten yliopistojen ja ammattikoulujen pääsykokeiden suorittaminen Suomen ulkopuolella
Aloitteen numero: 27/2015
Aloitteen tekijät: Pohjois-Kreikan Suomi-Seura, Thessalonikin Suomi-koulu ja Hanian Suomalaiset ry.
Sisältö: Pyydetään Suomen yliopistoja ja ammattikorkeakouluja tutkimaan mahdollisuutta järjestää pääsykokeet samaan aikaan Suomessa kuin myös ulkomailla, esim. Suomen suurlähetystöissä ja kunniakonsulaateissa.

32. Suomalaisten yliopistojen ja ammattikoulujen pääsykokeiden suorittaminen englanniksi
Aloitteen numero: 28/2015
Aloitteen tekijät: Pohjois-Kreikan Suomi-Seura, Thessalonikin Suomi-koulu ja Hanian Suomalaiset ry.
Sisältö: Suomalaisten yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen pääsykokeet ovat monesti vain suomeksi. Englanniksi ne voi suorittaa vain oppilaitosten englanninkielisille linjoille. Pyydetään Suomen yliopistoja ja ammattikorkeakouluja tutkimaan mahdollisuutta järjestää pääsykokeet kaikille linjoille myös englanniksi. Lisäksi ulkosuomalaiset voisivat todistaa suomenkielen taitonsa yleisellä kielitutkinnolla.

33. Hyvien opiskeluolosuhteiden turvaaminen Eurooppa-kouluissa
Aloitteen numero: 41/2015
Aloitteen tekijä: Belgian Suomi-Klubi/USPKE
Sisältö: Ulkosuomalaisparlamentti esittää, että puhemiehistö ryhtyy toimenpiteisiin Eurooppa-koulujen suomalaisten opiskelijoiden opiskeluolosuhteiden parantamiseksi ja oppimisvaikeuksien hoidon tehostamiseksi sekä tähän tarvittavien virkojen saamiseksi opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan budjettiin. Samalla tulisi taata suomen kielen osastojen keskittäminen suomen ja ruotsin kieltä ja kulttuurisiteitä vahvistaviin elinkelpoisiin yksiköihin ja selvittää, olisiko Eurooppa-koulujen mahdollista tarjota lisäksi muunlainen, esim. peruskoulun päästötodistusta vastaava tutkinto oppilaille jotka eivät suorita EB-tutkintoa.


Kulttuurivaliokunta
Kulttuurivaliokunnan toimialaan kuuluvat suomalaisuuden ja suomalaisen kulttuurin säilyttämiseen ja kehittämiseen ulkosuomalaisyhteisöissä liittyvät asiat.
(Sihteeri: Anita Etholén)

KULTTUURIVALIOKUNTA YHDISTETÄÄN PIENEN KOKONSA VUOKSI TALOUS- JA TIEDOTUSVALIOKUNTAAN.

34. Ulkosuomalaisuudelle kalenteriin oma merkkipäivä joka on myös merkitty lippusymbolilla liputuspäiväksi
Aloitteen numero: 50/2015
Aloitteen tekijä: Pietarin Inkerin Liitto
Sisältö: Esitetään että Helsingin yliopiston almanakkatoimisto ryhtyy toimenpiteisiin merkkipäivän 5.8. saamiseksi kalenteriin ulkosuomalaisuudelle ja että se lisäämällä päivään lipun kuvan viimeistään vuoden 2017 alusta suosittaisi sitä yleiseksi vapaaehtoiseksi liputuspäiväksi. Pyydetään sisäministeriöltä tukea hankkeelle niin että se suosittaa 5. elokuuta yleiseksi liputuspäiväksi. Ulkosuomalaisia kannustetaan liputuspäivän käyttöön ja ulkosuomalaisparlamentin sihteeristöä kehotetaan liputuspäivätavan käyttöönoton kannustamiseen ulkomailla ja kotimaassa.


Talousvaliokunta
Talousvaliokunta käsittelee USP:n toimintaan liittyviä taloudellisia kysymyksiä ja tehostaa yhteistyötä Suomi-Seura ry:n johtokunnan kanssa nimenomaan Suomi-Seura ry:n omaan talousarvioon liittyvissä asioissa.

YHDISTETÄÄN:

Tiedotusvaliokunta
Tiedotusvaliokunta kehittää ja parantaa sekä USP:n sisäistä että ulospäin suuntautuvaa tiedotustoimintaa sekä käsittelee ulkosuomalaismedian ja ulkomaille suunnatun suomalaisen median asioita.


Kulttuuri-, Talous- ja Tiedotusvaliokunta
(Koollekutsuja: Risto Söder, sihteeri: Leena Isbom)

35. Saksankielinen informaatio turisteille/matkailijoille Suomessa
Aloitteen numero: 5/2015
Aloitteen tekijä: DFG Bezirksgruppe Mittlerer Neckar-Stuttgart
Sisältö: Saksa on Suomen johtava kauppakumppani. Suomen Länsi-Eurooppaan kohdistuvasta viennistä suuri osa menee Saksaan ja saksankielisiin maihin. Saksankielisistä maista Suomea kohtaan tunnetaan suurta mielenkiintoa matkailun merkeissä. Osa iäkkäämmistä matkailijoista ei osaa englantia, minkä takia saksankielinen informaatio olisi tärkeää. Ehdotetaan että Visit Finland laatii sivut myös saksaksi ja viralliset matkailua koskevat tiedotteet.

36. TV-ohjelmat Suomesta
Aloitteen numero: 12/2015
Aloitteen tekijä: Tyresön Suomi-Seura
Sisältö: Ruotsin Suomesta lähetettyjen TV-ohjelmien laatu on erittäin huono. Ohjelmisto koostuu uusinnoista ja ruotsinkieliset ohjelmat lisääntyvät joskin tekstattuina. Ikäihmisillä on vaikeuksia seurata tekstiä ja he haluavat suoria suomenkielisiä ohjelmia voidakseen samalla seurata kielellistä kehitystä ja hoitaa oman äidinkielensä hallintaa ja huoltoa. Ehdotetaan, että ohjelmatuotantoa parannetaan pikaisesti ja että kielellisesti kehittäviä ”suomenkielisiä” ohjelmia lisätään.

37. Ulkosuomalaisten mahdollisuus seurata suomalaista mediaa
Aloitteet: 24/2015, 51/2015, 53/2015

24/2015: Televisio-ohjelmien ja lehtien tarjonnan parantaminen Turkissa
Aloitteen tekijä: Alanyan suomalaiset ry
Sisältö: Turkissa lomailee vuosittain ainakin satatuhatta suomalaista ja tuhansia suomalaisia eläkeläisiä asuu siellä pidempiäkin (alle vuoden) aikoja. Tiedonsaanti Turkkiin on rajoittunutta. Tiedonvälitys on lähes kokonaan internetin varassa, koska Yleisradio ei tarjoa satelliittijakelua Turkkiin. Monet ohjelmat, kuten YLE Areena ja lehtien internet-palvelut pysähtyvät ilmoitukseen, että käyttäjä on katselualueen ulkopuolella. Kaikilla ei ole mahdollisuutta eikä taitoa siirtyä tietokoneensa IP-osoitteen piilottamiseen VPN-palvelun (Virtual Private Network) kautta. Ehdotetaan, että Internet-jakelussa olevien suomenkielisten mediapalveluiden maakohtaiset rajoitukset poistetaan.

51/2015: Ulkosuomalaisten mahdollisuus seurata suomalaista mediaa
Aloitteen tekijä: Suomi-Seura r.y.
Sisältö: YLE on lopettanut Radio Finlandin ja TV Finlandin satelliittilähetykset ja siirtänyt tarjontansa YLE Areenaan. Tekijänoikeussyistä kaikkia lähetyksiä ei voi kuunnella tai katsoa ulkomailla. Ulkomailla asuvat suomalaiset ovat eri asemassa Suomessa asuviin verrattuna vaikka moni maksaa YLE-maksunsa Suomeen. Kaupallisten toimijoiden TV-lähetykset eivät myöskään ole ulkomailla katsottavissa. Nettilähetykset eivät ole kaikkialla vaihtoehto TV:lle yhteyksien ja kustannusten takia. Suomen hallituksen Ulkosuomalaispoliittisen ohjelman 2012-2016 politiikkalinjaus on, että ulkosuomalaisille suunnattua tiedottamista tehostetaan. Ulkosuomalaisparlamentti kehottaa viestintäministeriötä selvittämään, miten ulkosuomalaisille tarjotaan suomalaisia viestintäpalveluita, sekä selvittämään YLEn ohjelmien saatavuus eri puolilla maailmaa, ja miten ulkosuomalaisille suunnattua viestintää kehitetään.

53/2015: Yle:n nettitarjonta ulkosuomalaisten käyttöön
Aloitteen tekijä: Alanya Finliler Dernegi
Sisältö: Yle torjuu tehokkaasti VPN-yhteyksien käytön. Samalla vaivalla ja kustannuksilla se voisi järjestää tunnistautumismenettelyn, jonka avulla suomalaiset voisivat katsoa verovaroillaan maksamiaan ohjelmia. USP ehdottaa, että Yleisradio selvittäisi mahdollisimman pian miten sen nettitarjonta saadaan ulkosuomalaisten käyttöön.

38. Selvitys ulkosuomalaisparlamentin menoista
Aloitteen numero: 52/2015
Aloitteen tekijä: Suomi-Seura r.y.
Sisältö: Ulkosuomalaisparlamentti esittää, että Suomi-Seura r.y. jatkaa ulkosuomalaisparlamentin tukemista ja tuo selvityksen parlamentin menoista myös seuraavan istunnon talousvaliokunnalle ja puhemiehistölle. Ulkosuomalaisparlamentti kehottaa Suomen eduskuntaa ja opetus- ja kulttuuriministeriötä pyrkimään hallituksen ulkosuomalaispoliittisen ohjelman käytännön toteutukseen siltä osin, kuin Suomen hallituksen politiikkalinjauksena on turvata ulkosuomalaisparlamentin toimintaedellytykset. Suomi-Seuran määrärahoista päätettäessä opetus- ja kulttuuriministeriön tulee huomioida että Suomi-Seura kantaa ulkosuomalaisparlamentin sihteeristönä vastuun ulkosuomalaisparlamentin taloudesta ja toiminnasta.


Sääntövaliokunta
Sääntövaliokunta käsittelee USP:n sääntöjen kehittämistä ja niihin tehtäviä muutoksia.
(Koollekutsuja: Voitto Visuri, sihteeri: Tina Strandberg)

39. Ulkosuomalaisparlamentin aseman tarkistus
Aloitteen numero: 2/2015
Aloitteen tekijä: Ruotsinsuomalaisten keskusliitto / Sverigefinska riksförbundet
Sisältö: Ulkosuomalaisparlamentti on toiminut 18 vuotta perustamisestaan 1997 lähtien ulkosuomalaisten yhdyssiteenä. Sen toiminta on vakiintunut ja yhteydet edunajajana yhteiskunnan päättäjiin ovat hyvät ja jäsenistöä edustavan johdon työ päätöslauselmien mukaisesti menestyksekästä. Tunnettu, arvostettu asema tulisi virallistaa lainsäädännöllä ja saattaa suoran valtionavun piiriin. Virallistamisen tuoma tunnettuus järkeistäisi edunajotoimintaa ja vaikuttaisi positiivisesti ulkosuomalaisten yhteisöjen kiinnostuksen kasvamiseen. Esitetään, että USP antaa puhemiehistölle tehtäväksi toimia aloitteen hengen mukaisesti.

40. Ulkosuomalaisparlamentin sääntömuutos 5 § niin, että myös puhemiehistöllä oikeus tehdä aloitteita istuntoon
Aloitteen numero: 3/2015
Aloitteen tekijä: Suomi-Seura r.y.
Sisältö: Ulkosuomalaisparlamentin puhemiehistö koostuu alueiden itse valitsemista luottamushenkilöistä ja se kokoontuu säännöllisesti keskustelemaan USP:n asioista. Puhemiehistö päätti syyskokouksessaan vuonna 2013 esittää ulkosuomalaisparlamentille, että USP:n sääntöjä muutetaan siten, että myös puhemiehistö voi tehdä aloitteita. Ehdotetaan Artiklan 5 täydennystä seuraavasti:
”Jokaisella USP:n säännöt ratifioineella suomalaisyhteisöllä, puhemiehistöllä sekä Suomi-Seura r.y.:llä on oikeus tehdä aloitteita ulkosuomalaisparlamentin käsiteltäväksi.

41. Ulkosuomalaisparlamentin työjärjestyksen muutos
Aloitteen numero: 4/2015
Aloitteen tekijä: Suomi-Seura r.y.
Sisältö: Työjärjestyksen korjaustarpeet johtuvat joko sääntöuudistuksesta, joka tehtiin vuoden 2010 istunnossa, tai käytäntöjen muuttumisesta. USP:n puhemiehistö päätti syyskokouksessaan 2013 ja kirjasi sen kokouspöytäkirjaansa, että se jättää Suomi-Seura ry:n nimissä seuraavalle istunnolle aloitteen työjärjestyksen muuttamisesta seuraavasti: Ehdotetaan ulkosuomalaisparlamentin täysistunnolle että se hyväksyisi esitetyt työjärjestyksen muutokset 4 §, 6-8 § ja 12 § jotka perustuvat vuoden 2010 täysistunnon päätöksiin tai muutoin vakiintuneisiin käytäntöihin.

(*)




* Sivun alkuun


Ulkosuomalaisparlamentin pysyvä sihteeristö / Utlandsfinländarparlamentets permanenta sekretariat
/ Permanent Secretariat of the Finnish Expatriate Parliament
SUOMI-SEURA RY - FINLAND-SAMFUNDET - FINLAND SOCIETY
Mariankatu 8, 00170 Helsinki, Finland
Tel: +358-(0)9-684 1210, Fax: +358-(0)9-684 121 40
E-mail: info@usp.fi

Päivitetty: 10.5.16 Webmaster