Ulkosuomalaisparlamentti
Henkilökortti jatkossa Suomen edustustoista

Tasavallan presidentti on vahvistanut henkilökorttilain ja eräiden siihen liittyvien lakien muutokset. Muutoksilla jotka astuvat voimaan 1.1.2017 sujuvoitetaan asiointia, parannetaan asiakaspalvelua ja tehostetaan viranomaisten työtä. Hakuprosessia joustavoitetaan vastaavalla tavalla kuin passin osalta on jo tehty. Mahdollisuudet sähköiseen asiointiin lisääntyvät. Kuten passi, henkilökortti on voimassa viisi vuotta.

Henkilökortti-hakemuksen voi laittaa vireille sähköisessä asiointipalvelussa. Henkilökortin voi kuitenkin edelleen laittaa vireille myös henkilökohtaisesti asioiden. Valmis henkilökortti voidaan toimittaa suoratoimituksena henkilökorttivalmistajalta hakijalle, jolloin Suomessa hakija voi noutaa henkilökortin yksityisen palveluntuottajan toimipisteestä (passeilla noutotoimipisteenä ovat R-kioskit).

Kaikki Suomen ulkomaan edustustot jotka myöntävät passeja alkavat 1.1.2017 lähtien myöntää henkilökortteja Suomen kansalaisille. Nykyisin vain poliisi voi myöntää kortin. Sähköinen asiointi ei kuitenkaan ole mahdollista edustustoissa. Edustustoissa voidaan myöntää tavallinen, matkustusasiakirjaksi EU-alueella kelpaava henkilökortti. Edustustot eivät myönnä alaikäisen henkilökortteja, ulkomaalaisen henkilökortteja, eivätkä väliaikaisia henkilökortteja. HUOM! Alaikäinen voi saada em. tavallisen henkilökortin, jos hänen huoltajansa antavat siihen suostumuksen.

Henkilökorttihakemukseen ei oteta sormenjälkiä, eikä uuteen henkilökorttiin liitetä enää KELA-tietoja. Suomen asumisperustaisen sosiaaliturvan piiristä poistuneihin ulkosuomalaisiin asialla ei ole vaikutusta.

Kaksoiskansalaisia hyödyttää kansalaisuuslakiin henkilökorttilain uudistuksen myötä tehty lisäys siitä, että henkilökortin hakeminen tai saaminen osoittaa 'riittävän yhteyden' Suomeen.

Vain pieni prosentti kansalaisia hyödynsi vanhan henkilökortin kansalaisvarmennetta. Aikuisen henkilökorttiin sisältyy Väestörekisterikeskuksen myöntämä kansalaisvarmenne. Edelleenkin henkilökortin hakijan tulee tarkistaa tarkkaan itseään koskevat tiedot ennen hakemuksen allekirjoittamista, koska tiedot tulevat väestötietojärjestelmästä.

Väestötietojärjestelmä

Ulkomailla asuvien Suomen kansalaisten kannattaakin myös henkilökortti-asioiden sujuvan hoidon varmistamiseksi pitää osoite- ja perhetietonsa ajantasaisina. Tämä hyödyttää moninaisessa viranomaisasioinnissa. Henkilökorttianomusta tehdessä tulee muistaa, että siihen itse kirjatut uudet osoitetiedot eivät välity lomakkeelta väestötietojärjestelmään eli eivät päivitä sitä, vaan jäävät noilta osin Suomen ulkomaan edustuston tiedoksi. Omien tietojensa ajantasaisuuden voi tarkistaa Väestörekisterikeskuksen internetsivulla. Muutokset voi tehdä Maistraattien sähköisen asiointipalveluun.

Ajankohtaisten yhteystietojen ansiosta myös tärkeä posti löytää perille, kuten puolustusvoimien kutsuntakirje sen vuoden keväällä jolloin mies täyttää 18 vuotta, ja ilmoitus äänioikeudesta.

Ulkomaalaisen henkilökortti voidaan jatkossa myöntää kaikille oleskeluluvan ja kotikunnan saaneille. Tämä edesauttaa luvan saaneiden kotoutumista. Jos hakijalla ei ole ennestään henkilöllisyyttä osoittavaa asiakirjaa, hänestä voidaan tehdä sormenjälkivertailu oleskelulupakortin sormenjälkiin henkilöllisyyden todentamiseksi. Kortin voimassaoloaika sidotaan oleskeluluvan voimassaoloon.

Uusi henkilökorttilaki tulee pääosin voimaan vuoden 2017 alusta. Poliisihallitus tiedottaa asiasta tarkemmin lähempänä voimaantuloa.

Lisätietoa:
- sisäministeriön hankesivu
- ulkoasiainministeriö: http://www.formin.finland.fi/Public/default.aspx?
- sekä Poliisihallitus ja Väestörekisterikeskus




* Sivun alkuun


Ulkosuomalaisparlamentin pysyvä sihteeristö / Utlandsfinländarparlamentets permanenta sekretariat
/ Permanent Secretariat of the Finnish Expatriate Parliament
SUOMI-SEURA RY - FINLAND-SAMFUNDET - FINLAND SOCIETY
Mariankatu 8, 00170 Helsinki, Finland
Tel: +358-(0)9-684 1210, Fax: +358-(0)9-684 121 40
E-mail: info@usp.fi

Päivitetty: 4.1.17 Webmaster